Kelivaroitusten antaminen
19.09.2024
Miksi ilmatieteenlaitos ei anna varoituksia huonosta ajokelistä kuin talviaikaan? Syynä on aina lumisade tai liukkaus tai molemmat yhdessä. Talvellahan on kelivaroitus lähes jatkuvasti, vaikka olisi täysin normaali talvikeli. Sen sijaan kesällä ei koskaan varoiteta, vaikka olisi minkälainen kaatosade, jonka takia tiet ovat veden vallassa, ja vesiliirtojen vaara suuri. Myöskään sumu ei anna aihetta varoituksiin. Eikö tässä ole aikamoinen ristiriita? En ole koskaan nähnyt talvella, että autoja olisi pysähtynyt linja-autopysäkeille ja muille levikkeille lumisadetta pitämään. Kesällä sellaista tapahtuu useinkin rankan kuuron kohdalle sattuessa. Itse väitän, että kaikkein huonoimmat keliolosuhteet ovat juuri kesällä kaatosateen aikana.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
26.09.2024
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Soittelin ilmatieteenlaitokselle ja keskustelin palvelevan meteorologin kanssa asiastasi. Hän tiesi kertoa, että huomiosi eivät pidä täysin paikkaansa, vaikka hän allekirjoittikin asiasi siitä, että talvisaikaan huonosta ajokelistä varoitetaan useimmiten. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi liukkaus tai rankat lumisateet saattavat usein olla hyvinkin pitkäkestoisia.
Näin ei kuitenkaan aina ole esimerkiksi voimakkaiden sadekuurojen kohdalla, jotka voivat rankkuudestaan huolimatta olla nimensä mukaisesti kuuroja. Ilmatieteen laitoksella on kuitenkin mahdollista varoittaa myös mm. edellä mainituista sadekuuroista, kuten myös muunkaltaisista säävaroituksista kuin talvikelistä, kuten sumusta. Silloin sumun tulee kuitenkin olla pitkäkestoista, muutoin varoituksia olisi voimassa todella usein. Ilmatieteen laitos kuitenkin vahvistaa, että heillä on nykyisin myös muita tapoja viestittää erityistä huomiota tarvitsevasta säästä; esimerkiksi x:n (entinen twitter) kautta Ilmatieteen laitos harkiten viestittää esimerkiksi kovasta tuulesta yhdistettynä runsaaseen vesisateeseen, mikäli tämänkaltainen sää osuu kaupunkien runsasliikenteiseen ajankohtaan.
Ilmatieteen laitoksella työskentelee asiantuntevat meteorologit, jotka tekevät parhaansa, jotta osaisimme ennakoida ajokelejä. Onneksi meillä tavallisilla pulliaisillakin on kuitenkin maalaisjärkeä, joten havaitessamme ajokelin oikein huonoksi, osaamme maalaisjärkemme mukaisesti levähtää levikkeellä, vaikka varoitus ei olisikaan ehtinyt kartalle.
Hyvää syksyä sinulle,
Terkuin Stinke