köp moped
07.04.2014
hur ska man gör då man ska köp en moped alltså vist most man registrer o försekär om an i mitt namn men hur fungerar he på plats och hur gör man med betalningen behöver du ett köpe brev och hur gör man he eller står alt sånde på säljaren och sen jag köper ju privat snabba svar och tack i förväg :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.04.2014
Hej!
Kolla först på vår infosida om att köpa moped, där står redan en del bra att veta. På den här länken från Trafiksäkerhetsverket kan du btw läsa mera om vad som händer om man köper en trimmad moped.
Om man köper en begagnad moped ska den nya ägaren registrera om den vid en besiktningsstation som sköter besiktningsärenden inom 7 dygn från köpet. Man ska också ta en egen trafikförsäkring för mopon i eget (eller förälders) namn. Vissa försäkringskontor och vissa besiktningskontror kan tydligen sköta båda sakerna på en gång.Här fanns mera om det här.
Registreringsbeviset har två delar, den tekniska delen ska man ha med sig när man kör (och mopokörkortet såklart) och den andra delen, anmälningsdelen, ska man förvara hemma för den behöver man bara när man ska tex sälja mopon vidare.
När det gäller trafikförsäkringen, så täcker den åtminstone när man skadat sig i en olycka och skador på mopeden ifall man själv är oskyldig till olyckan, men man kan också ta extra "kasko" så att den blir försäkrad mot tex stöld, brand, vandalisering, krockar, älgskador och om man själv orsakat olyckan. Om man kör en oförsäkrad moped i trafiken får man åtminstone betala fyrdubbelt försäkringsbelopp för att ens få köra vidare, niodubbelt ifall man har trimmat och minst tiodubbelt för hela den tid man redan kört i trafiken ifall man råkar ut för en olycka. Det lönar sig också att kolla med det försäkringsbolag som familjen annars använder, för har man alla hemmets försäkringar samlade på ett ställe så kan man hos vissa få rabatt på vissa försäkringar.
När det gäller själva köpet, så har du som 15-åring viss rätt att göra upp om köp själv, men det är bäst för både säljare och köpare att en förälder är med för att intyga att ungdomen FÅR köpa den här mopeden för tusentals euro. Om dina föräldrar sätter sig emot köpet senare måste säljaren enligt lag köpa tillbaka produkten om köparen inte är myndig. Köpebrev borde säljaren stå för och det är viktigt att köpet finns "till pappers", ett kvitto på sätt eller annat. I köpebrevet borde helst framgå säljarens och köparens namn och andra uppgifter om dem, ramnummer och märke på mopeden, hur många km den kört, registernummer, datum för köpet, summan och vilket skick mopeden köps i (var noga med den sista, så att du inte blir lurad). Färdiga mallar för köpebrev borde man nog hitta på nätet, kanske via försäkringsbolagen eller besiktningskontoret också evenutellt.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna