Körkort
14.05.2024
Jag håller på ta körkort men jag är så rädd att jag ska råka köra på en katt eller något annat jag vet inte ens om jag kommer våga köra bil alls när jag får kortet
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
28.05.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Det är helt naturligt att känna sig nervös och även rädd inför att köra bil. Jag vill ändå att du ska komma ihåg att det är därför du går i bilskola och tar körlektioner. Det är där du i lugn och ro får lära dig att köra bil och bli mer bekväm bakom ratten. Det tar en tid att lära sig köra bil och det är just därför som man behöver behärska teorin och ta körlektioner före man får körkortet. Ingen kan köra bil då de börjar i bilskola och det känns nervöst för alla då man beger sig ut i trafiken.
Det att du är rädd att köra på något då du kör bil, visar enbart att du är medveten om att något sådant kan hända. Det gör dig mera alert bakom ratten och högst troligen kommer du inte heller ta några dumma risker som sätter dina medtrafikanter i fara, således tycker jag att det här gör dig till en bättre chaufför.
Då du väl får körkortet kan du i lugn och ro börja med att köra på sådana vägar som du är bekant med från tidigare. Börja med små steg i sakta mak, så du blir mera van vid den bil du kör med och mer bekväm i att köra i trafiken. Det finns ingenting som tvingar dig att köra om du inte känner dig bekväm att göra det, men jag hoppas ändå att du inte låter din rädsla stoppa dig från att köra helt och hållet. Far på dina körlektioner och våga lita på att din lärare vid bilskolan vet vad som händer i trafiken och ser till att ditt körande är tryggt och säkert även för dina medtrafikanter.
Våga lita på dig själv, det här fixar du <3
Kram, Lila