körkort eller inte?
11.03.2015
undrar om jag ska ta moped körkortet eller inte.. jobbiiigt att inte vara 100% säker på ja eller nej.
1, kan ni säga många positiva och negativa saker med att ta körkortet och behöva köpa moped?
2, var kan man kolla biliga mopeder på nätet?
(jag är inte rik) qwerty

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej qwerty! Svarar nu i egenskap av en mamma som just har betalt 2 moppekort och mopeder och har 3. snart på gång... :) Jag har dessutom en man som säljer mopeder o har har nu lite hjälpt mej med svaret. Tack! :)
Vilken åsikt har dina föräldrar då? Ett moppe-kort kostar i runda siffror 600€ och sen kommer kostnader till för mopeden, reparationer och bränsle. Det här är ju en hel del pengar i de allra flesta familjer. En del familjer vill att barnet självt ska betala en del i kortet och/eller mopeden och en del föräldrar betalar snällt allt utan motkrav. Du behöver nog veta dina föräldrars åsikt innan du bestämmer dej. Sen finns det också barn som har mommo/moffa eller fammo/faffa som sponsorer. Mina egna barn har delvis betalat bort sin skuld i hemma-arbeten.
En annan aspekt att tänka på är hur pass mycket du behöver moped. Behöver du den för att ta dej till och från kompisar och fritidsaspekter till och från skolan? För sommarjobb? Eller bor du så pass centralt att allting är på gång/cykelavstånd?
Mopedsäsongen är rätt kort i Finland. Ifall man har vinterdäck och bra vinterkläder kan man ju nog även köra moppe på vintern... Men rätt sällan är det tjejer som kör moppe vintertid.
En fördel är ju att du lär dej en hel del trafikregler vilket gör att du har lättare sedan när du ska ta bilkörkort. Avgifter för körkort och lagstiftning har en tendens att ändras men jag tror i nuläget att du slipper lite enklare undan när du ska ha bilkörkortet ifall du har mopokort. Du behöver ta ställning till om du behöver ha kort för att köra traktor eller mopedkort innan du börjar i bilskolan.
En definitiv nackdel är skaderisken. Många gör misstag i trafiken när de är nybörjare... Det kan löns att ta allriskförsäkring på mopeden första året. Speciellt om ni köper en ny!
Billiga mopeder hittar du på nätet ex på Findit annonseras varje vecka ut begagnade mopeder. Som regel säljs väl många mopeder vidare eftersom de är intensivast i användning i max 2 år. Kolla ifall mopeden ännu har garanti-tid kvar och att grantiservicen är skött. Ifall du har någon som förstår sig på lite skruvande och kan hjälpa dej blir ju inte reparationer så dyra. Akta dej för trimmade mopeder! Stor risk att någonting går sönder på mopeden och du gör en olaglig handling om du kör trimmad moped. Kolla också vilken storlek du behöver på mopeden - om du är lång passar du bättre på en moped medan små tjejer brukar föredra vespor. Ifall någon kompis behöver börja sitta på med dej behöver du lite större moped. Satsa i hjälmen - köp ny! Du har bara ett huvud...
När det gäller försäkringar - de är rätt dyra - löns det att kolla med ert försäkringsbolag vem ni ska sätta som ägare till mopeden. Det finns bolag som ger billigare försäkring om en vuxen står som ägare på moppen istället för tonåringen...
En lista med fördelar och nackdelar får du nog knåpa ihop själv - du vet svar på mycket om din situation som inte jag vet. :) Knåpa gärna ihop listan innan du diskuterar med dina föräldrar. Det kommer att imppa på dem!
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare