Lättviktar skatt?
06.05.2014
Hej, jag har en moped som går i 70 km/h. Är det sant att om polisen stannar en och ser om den är trimmad om den går över 65 så får man lättviktar skatt och att man skulle få 600+ böter? Är det ett ryckte eller är det sant? jag kan nog inte tro att en 15årig pojke skulle kuna få så mycket böter? är det sant? DT
Mikael Appel
Polis Mikael svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.05.2014
Hej, vi ska kolla upp med en av våra experter, återkommer med svaret så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
En moped som trimmats att gå hårdare än 65 km/h tolkas som en lätt motorcykel. Kör man med en sån på allmän väg och blir fast hamnar man att betala lätt motorcykelskatt och försäkring för lätt motorcykel. Försäkringsavgiften kan höjas 5 dubbelt då man kört utan ikraftvarande försäkring. Dessutom tillkommer avgifter för att återställa mopeden till orginalskick och besiktiga den på besiktningskontoret. Sen ännu så får man böter, hur stora böterna blir beror på hurdana inkomster man har, har man inga inkomster är en dagsböter 6 euro. För att köra en trimmad moped får man nånting mellan 15-25 dagsböter. Så räkna då 15x6 euro så har du minimisumman och 25x6 euro så har du maximisumman. Hela historien blir dock sammanlagt uppemot 600-1000 euro beroende på hur stor de övriga avgifterna är, ex. motorcykelskatten och försäkringen.
H: Mikael Appel