ledramp
03.01.2016
Är det lagligt att lägga en ledramp på vanlig person bil?
Får jag böter även omden inte används på vägen? Ska ha den som arbetsbelysning att lysa upp med när jag är och arbetar. Så den används inte i trafiken bara på privata gårdsplaner. Men får rampen vara på taket om den inte är tänd när jag kör i trafiken?
Laatukatsastus i Vasa svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
07.01.2016
Hejsan, vi har fått ett svar från vår polisexpert, men vi väntar ännu på mera svar från besiktningen. Om du inte orkar vänta är det alltid bra att ha direkt kontakt till närmaste besiktningsstation.
Här kommer polisens svar:
Jag är personligen väldigt oinsatt i din fråga, men har för mig att det finns väldigt många bestämmelser om hur och vilka tilläggsljus man får lägga på ett fordon. Det är säkert t.ex. skillnader mellan bilmodeller och typ av belysningar. Vid googlande fann jag nu i alla fall att belysningen inte får lysa genom vindrutan så att den kan störa chauffören vid körning. Dessutom skall fastläggandet av tilläggsljus vara så stadigt gjord att den inte kan lossna.
Jag rekommenderar att du frågar om råd från ett besiktningskontor om vilka regler som gäller just för ditt bilmärke och hur du i så fall bör installera ledrampen för att den skall vara laglig.
Om du lägger en för i trafik olaglig ledramp på din personbils tak och hävdar vid stannande åt trafikövervakaren att du inte använder belysningen annat än i arbetssyfte utanför vägen, så kan jag inte garantera att du inte blir bötfälld.
konstapel Johanna Westerlund
Mera svar på kommande från Besiktningsstationen
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Från Besiktningen hälsar de att det inte är lagligt att sätta en ledramp på en vanlig personbil.