Moped förbud
05.03.2015
Hej decibell. Jag har av mina föräldrar fått moped förbud! Dem säger att jag inte får ta mopedkort fören jag blir 18 år! Inte heller traktor eller mopedbil eller vespa. INGET! Jag blir arg jag vill kunna fara o köra med mina kaverin på sommaren. Dem fattar ej! Dem hade mopon då dem var unga! Jag fyller 15 nu i maj ifall ni vill veta men va ska jag göra? ...
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.03.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej och tack för din meddelande.
Har du diskutera närmare med dina föräldrar värför de har gjort beslut att du inte får ta mopedkort? Vi rekommenderar att du skulle diskutera ännu närmare om saken och höra föräldrarnas argumenter. Samtidigt kan du berätta dina argumenter varför du tycker att du borde få ta mopedkort.
Du är ännu minderårig och dina föräldrar har ansvar för din uppfostran. Det att föräldrar förbjuder något är möjligt, och de har säkert argumentation till sin beslut.
Har det sp bra och hoppas att du har bra diskussion med dina föräldrar om saken.
Mika - Ungdomsliv.fi