Mopedkörkort
03.01.2014
Hej! Nu är jag snart i den åldern att jag ska ta mopedkörkort. Eller alltså jag ska ha en vespa, så måste man ändå öva på en moped på de där övningarna då? Eller frågar dem vad man hade tänkt köra och sen så lär man sig bara ett av dem? :o
Jag har verkligen inget på koll angående detta, och jag ska göra det först av alla mina kompisar eftersom att jag fyller så tidigt på året, så jag kan ju inte fråga dem. Och hur ska man anmäla sig? Kommer det på posten eller ska man någonstans och skriva in sig? Och måste man ha en egen vespa eller får man låna en när man övar? Och måste man ha kört innan eller kan man börja från noll? För jag har aldrig ens suttit på en vespa och det enda jag vet är hur den ser ut, haha. :(
Sen så har jag hört att man ska skriva ett prov om typ trafikregler också. Görs det först eller sen när man lärt sig att köra?
Och var sker de där kör-övningarna och med vem? Är det alltid bara en i gången eller är det flera?
Detta blev nog sjukt långt men jag vet faktiskt ingenting, så jag blir superglad om ni berättar hur det går till. Tack på förhand! :) efter?
Trafikskolan Ronn
Trafikskolan Putte/Rönn/Rune svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.01.2014
Hej, vi sätter din fråga till en av våra experter, jag klistrar in svaret här under så fort jag får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kommer svaret:
Hejsan!
Du skall anmäla dig till en mopedkurs som börjar på en närliggande bilskola på din ort! Kursen innehåller 6 timmar teori (brukar vara uppdelade på två gånger). Efter teorin skall du göra ett teoriprov på besiktningsstationen (detta kan du göra en månad förrän du fyller 15 år). Bilskolan beställer provet åt dig. Kostar 28 euro.
När du fyllt 15 år kan du börja övningsköra med bilskolans moped (vespa) och med den trafikskolelärare som dom har anställd, du behöver inte använda din egna vespa och du behöver inte ha kört något tidigare.
Körövningarna börjar med hanteringsuppgifter på en större plan, var du övar saktakörning, kurvkörning och bromsningar (samma saker kommer dom att mäta i körprovet på besiktningsstationen). När du övat hanteringsuppgifterna skall du övningsköra i trafiken 2 timmar med bilskolans moped (vespa) med din lärare, som har hela tiden radiokontakt med dig och berättar vad du skall göra. När du är ute och övar dina övningskörningar är du ensam med din trafiklärare.
När du har kört dina körningar och läraren anser att du kommer att klara av ett körprov på besiktningsstationen, beställer han ett prov (körprovet kostar 25 euro) åt dig. Klarar du körprovet, får du direkt ett tillfälliget körkort så att du kan börja köra för dig själv i trafiken!
Detta blev också en lång skrivelse, så hoppas du fått en klarhet hur det funkar!
MVH Jalle Granholm Trafikskola Rönn