Mopednyckel
11.05.2014
Hejsan på er!
Jag har en lite konstig fråga, men jag undrar om ni har några bra tips på hur jag kan bättre komma ihåg att ta med mig nyckeln när jag går ifrån min moped? Jag glömmer den i nyckelhålet nästan varje gång jag lämnar mopeden och det börjar bli väldigt störande.
Tack för svar ! :)
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.06.2014
Hej, mitt råd skulle vara att du sätter en mega stor nycklring i nyckeln :) Dels hittar du den lättare i väskan och dels så kanske du inte glömmer den lika lätt i nycklhålet då den syns så bra.
Hoppas det hjälper!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej igen - vi skickade också din fråga till Kati, som kan allt möjligt om allt möjligt, bla om minnet. Ska se vad hon svarar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Ditt svar verkar ha lämnat hängande nånstans i cyberrymden eller bara glömts bort och du ska inte behöva vänta längre, så nu svarar vi själva på denna.
Och oooj vad det här känns igen. Minnet kan vara som en jobbig ovän som överger en ibland - och så kommer vi ihåg saker vi glömt när det är absoluuut mest opassande. Jobbigt är bara förnamnet!
Men visst finns det sätt att öva sig på. Är mopednyckeln det enda du glömmer eller känner du igen det från andra livssituationer också? Ett bra sätt att minnas saker på är förstås att skriva ner det du ska minnas. Vi sitter ofta omgivna av lappar som skriker ut allt vi har kvar att göra, som en mental "check-list" ;) Nu är det naturligtvis svårt för dig att lägga lappar på mopeden - men du kunde ju alltid skriva det på handen om du så tycker. Du behöver inte skriva just "mopednyckel" ifall det inte känns som något du vill att kompisarna ska se, du kan också hitta på något annat som gör att du bara tänker på mopednyckeln när du ser det. Lappar kan du annars lägga upp hemma, hjärnan fungerar så konstigt ibland att det kan hända att du börjar komma ihåg nyckeln bara för att du stirrar på lappen hemma vid datorn eller nåt i den stilen.
Den här artikeln av Jenny Åkerman är annars bra att läsa ifall du vill träna upp ditt minne. Hon ger riktigt vettiga tips på hur vi ska komma ihåg saker bättre, tex associationer: att koppla olika situationer till den första bild som dyker upp i huvudet. Försök alltså nästa gång du sitter på mopeden och ska ta ut nyckeln att tänka på något, det första som kommer upp i huvudet. Se bara på nyckeln där den hänger från nyckelhålet och titta på hur mopeden ser ut, hur styret ser ut. Vad tänker du på? Liknar bilden något annat? Eller tänk på ordet "nyckel". Vad är det första du tänker på när du hör ordet? Ju mer humoristiska och absurda bilder du får upp i huvudet desto bättre. Förhoppningsvis kommer du nästa gång du sitter på samma sätt på mopeden komma att tänka på din mentala bild - och genast koppla ihop det med nyckeln.
Ett annat tips är att träna dina sinnen till att minnas känslan av att du drar nyckeln ur nyckelhålet. Tänk på hur nyckeln känns mot handen, skramla lite med nyckelknippan och minns känslan. På det sättet kopplar du ihop känslan och ljudet av nyckeln just med att parkera mopeden och din hjärna lär sig att de sakerna hänger ihop.
Hoppas att du har nytta av något av det här :) Och förlåt igen för att du fått vänta på svar!!
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica