Mopo
10.09.2023
Hej! Hur lär man sig om mopon? Sko gärna lära mig vad alla delar heter och vad de gör och hur man skruvar? Fins e nån bok elå video elå nånting? .
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
21.09.2023
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att du är intresserad av att lära dig mera om mopeder! Det bästa sättet att lära sig är att googla sig fram och kolla på olika videon på Youtube. Det finns säkert någon bok om det också. Du kan kolla med biblioteket i din hemkommun eller en bilskola om det finns någon bok om mopeder med beskrivning på mopeddelarna. Alternativt kan du fråga din skola ifall det finns något material om mopeder.
Du kan fråga personer i din bekantskapskrets om någon har ett intresse för mopeder och kanske har skruvat på en förut. Du kan fråga släktingar, kompisar eller till exempel en ungdomsledare eller en lagtränare om det finns sådana i din näromgivning. Att skruva mopeder kan också vara något som man gör tillsammans och därigenom kan det bli en gemensam hobby med exempelvis en kompis eller en familjemedlem.
Du hittar massor med material genom att googla, välj dina sökord beroende på vad det är som du är intresserad av.
Hoppas du hittar det du söker!
Kram, Lila