Mopo å musik
02.05.2017
Hejhej, får man lyyss på musik tå man kör mopo alltså som hörlura? Hu eri om man har bara eina hörlurn i öra? :) Jeppjepp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.05.2017
Hej Jeppjepp!
Vad jag förstått är det inte i sig olagligt att lyssna på musik när man kör mopo - så länge man använder sunda bondförnuftet. Att tex ha musiken på lagom lågt och bara i ena örat låter förnuftigt, eftersom du då kan höra trafiken runt dig (över motorbullret också) och kanske inte blir alltför distraherad av själva musiken.
Om du däremot lyssnar på musik med hög volym (och därför inte hör vad som sker runt dig), kanske till och med så bra musik att du börjar digga med kroppen så att du vinglar till eller kör hårdare (för hög situationshastighet), så kan det nog anses som att du utgör en trafikfara. Det beror ju på situationen hur pass allvarligt det är: om du tex av oaktsamhet, eftersom du är distraherad, tvingar trafikanter runt dig att väja för dig eller försätter dem i farosituationer, då kan du säkert få böter, minst. Sedan kan ju musiken i värsta fall utgöra en fara för dig personligen, tex att hörluren faller ur örat och du vinglar till då du fumlar med att få tillbaka den i örat och därför kör i diket och bryter båda armarna av stöten.
Så sunt bondförnuft är nog a och o även här :)
Hälsar Liselott
PS: om du vill lyssna på musik för att du kör långa sträckor och blir uttråkad under tiden, så kan jag även rekommendera att lyssna på talböcker. De kan man ladda ner till telefonen som mp3:or från alla möjliga sajter, tex via appen Audible.com eller från Adlibris.fi nätbokhandel. Talböcker är extra bra om man vill lära sig språk, tex engelska eller finska, och de brukar kosta ungefär som en pocketbok. Talböcker kanske man lyssnar mera aktivt på än på musik, men å andra sidan hör man ljuden runtomkring sig bättre när det bara är tal i örat och inte musik.