? ? ?
11.05.2014
Hej, läste om er på tidninge och gick in på sidan, jäte bra sida.
Min fråga e hur länge man skalk sitta i bilbarn stol, jag e 138 cm lång och sitter ennu i en bältes stol, de böri kännas konstigt har försöka förklar åt mamma å pappa, men de säger att de e lag på de? Ede de? Jag sku vila åk utan stol

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.05.2014
Hej!
Bra fråga (säger mamman till en 122 cm lång kille)! Det här har jag också funderat på, så nu tog vi reda på åt dig! Enligt första länken jag hittade (http://www.ls.aland.fi/trafik/bilbalte.pbs), så ska nog en person som är under 135 cm lång sitta antingen i en bilbarnstol ELLER på en bälteskudde. Med bälteskudde menas de där hårda små upphöjningskuddarna som får personen att sitta lite högre upp. De behövs eftersom säkerhetsbältena i baksätet på en vanlig personbil är utformade för vuxna människor, vilket betyder att bältet går för högt upp mot halsen istället för att gå över bröstkorgen. Skulle man krocka och ha bältet för högt upp kan det skada nacken - åtminstone ge förfärliga blåmärken eller skador på halsen. Enligt Trafikskyddet så kan en 10-åring använda bilbältet som en vuxen (http://liikenneturva.magazine.fi/www/sv/sakerhetsanordningar/sakerhetsanordningarforbarnibil_ny.php)
Men nu är du ju över 135 cm lång, så i princip borde du nog kunna sitta i baksätet utan vare sig barnbilstol eller bälteskudde. Fast en bälteskudde kunde kanske vara bra i alla fall - åtminstone som "övergångsperiod" (ifall dina föräldrar är svårövertalade ;) ) Däremot måste du vänta minst 2 cm till för att få sitta i framsätet i en bil som har krockkudde fram, det är 140 cm- och 12-års åldersgräns på det. Det i sin tur beror på att ifall krockkudden utlöses så kan den kväva personer som är kortare än så, plus att nackstödet inte stöder nacken vid krock.
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott