Smala eller tjocka hjul på vespa
21.03.2014
Hej! Spelar det nån roll om man köper en vespa med smala eller tjocka hjul? Liksom varför tillverkar ex. Honda såna med smala hjul? Behöver svar på detta så jag vet hur jag ska tänka när jag köper. Tack på förhand!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.03.2014
Hej, det beror lite på var man ska köra, alltså om det är asfalt eller grusvägar. En vespa är ju annars också lite svårare att köra med än en moped, inte lika lätt styrd alltså. Med smalare ringar kan det vara lite smidigare, speciellt på vintern. Men alla som jag pratat med rekommenderar ändå att man köper en med bredare hjul. Därför att bredare hjul får en större kontaktyta med underlaget, vilket gör att vespan går stadigare och så blir bromssträckan kortare om man har bredare hjul. Ingen verkar veta varför tex Honda tillverkar med smala hjul, kanske de riktar in sig på köpare i städer, där man kör mest på asfalt.
Hoppas du fick svar på din fråga,
hälsar ungdomsinformatören Sanna Sund