Trakro körning med brännolja
05.01.2014
Är det olagit att köra med brännolja i traktorn på nöjeskörning en t.e fredag kväll,
om man har ett eget företag och använder traktorn i jordbruks syfte på dagarna och så köra en liten sväg til byn på helgarna? Inte kör ju en jordbrukare på disel.
Mikael Appel
Polis Mikael svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2014
Hej, vi har fått ungefär samma fråga tidigare, jag ska klippa ihop allt vi svarat förr.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Sedan säger AKE såhär om var man kan få tag på dagskort: "Bränsleavgiften för registrerade traktorer kan erläggas som s.k. dagsavgift. Dagsavgiften är fem euro och skall inbetalas på Fordonsförvaltningscentralens konto Nordea 166030-113418. Dagsavgiften skall betalas innan sådant bränsle som medför bränsleavgift tas i bruk. Kvitto eller utskrift på avgiften skall finnas med under körning. "
Med andra ord: de kvällar du vet att du ska ut och ragga med traktorn, så loggar du in på nätbanken (eller ber farsan att han ska göra det), betalar 5€ om du tänkte vara ute till före 12 på natten och 10€ om du tänkte komma hem senare och så printar du ut kvitto (betalningsbekräftelsen) från nätbanken. Jag har förstått att man kan köpa dagskortet från olika bensinstationer också, men det hittar jag ingen bekräftelse på på nätet iallafall, så gå och fråga i den närmaste bensinstationen. Säljer de inte där vet de nog vem i byn som gör det.
Hittade ett bra - rikssvenskt - forum där de diskuterar skillnader på olika typer av diesel och brännolja. Länken nedan. Så här skrev de bla om när man måste ha dagskort: "Det är lagligt att köra traktorer på den som lantbrukare i sin egna verksamhet. Om man däremot använder traktorn på förtjänst åt någon annan (typiskt att dra upp nån båt) måste man köpa sk. dagskort som berättigar att köra på brännolja."
Vad beträffar böterna, så är jag inte säker på att de här gäller om man kör traktor (dvs en registrerad traktor som annars används i tex jordbruk), men om jag tolkar texten rätt: enligt AKE blir man tvungen att betala 670€ för varje dag man kör med brännolja utan att ha meddelat det till Fordonsförvaltningscentralen (AKE). Alltså om du inte har ett giltigt dagskort och rantar runt med traktorn i ärenden som inte alls har att göra tex med jordbruket. Alltså om du står och hänger med traktorn utanför grillen eller raggar runt torget.
Drive safe ;)
hälsar webbredaktören Liselott
Hej!
Det är inte polisen som bestämmer vilka avgifter man skall betala om man kör med fel bränsle, utan det är Trafi (Trafiksäkerhetsverket) som har hand om den här saken. Polisen övervakar trafiken och tar bränsleproverna, men Trafi sköter sen om faktureringen. Jag kollade på Trafis hemsidor (http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/beskattning/bransleavgift/debitering_av_bransleavgift) och så som jag förstod texten kan man bli tvungen att betala bränsleavgiften för högst 5 år bakåt i tiden från den tidpunkt då det konstaterats att man kört med fel bränsle. Men jag antar att man gör en helhetsbedömning av fallet och avgifterna kan sen bli helt andra i slutändan. Jag vet inte hur stora summor vi nu talar om. Det beror säkert helt på hurdant fordon man kör och för vilket ändamål. Om du vill veta mer kring dessa straffavgifter kan du fråga direkt av Trafi på adressen kirjaamo@trafi.fi
På den här sidan, http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/beskattning/bransleavgift/traktorer_som_anvands_i_jord-_och_skogsbruk_ar_befriade_fran_bransleavgift, finns uppgifter om när man lovligen får köra med obeskattat bränsle (brännolja).
Mvh, Mikael Appel - nätpolis
Hej, jag kan förstå att det förra svaret kan verka lite invecklat ;) Men nu har jag ringt till Trafiksäkerhetsverket och tagit reda på hur det ligger till.
Om du kör en lördagskväll på byin med traktorn och har brännolja i tanken och så kommer plisen och tar fast dig. Då kan du få sk. bränsleavgifter att betala på 2600,- om det är en vanlig traktor och 17.400,- om det är en trafiktraktor!!! Med andra ord det löns inte!!! Avgiften är 100,-/dag för vanlig traktor och 670,-/dag för trafiktraktor. Om man inte kan bevisa att man tex haft brännolja bara 3 dagar eller fast 1 dag så räknas det alltid för en hel månad, därför blir det så dyrt.
MEN det finns ett bra sätt, på Trafiksäkerhetsverkets hemsidor finns ett kontonummer dit man kan betala in 5,-/dag som man har planerat att köra på landsväg med en traktor som har brännolja i tanken om man gör det och har med kvittot i traktorn får man inga böter ifall man skulle råka på plisen :)
Hoppas det blev mera lätt förståeligt den här gången,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna