Traktor
19.03.2016
Jag skulle vilja köra traktor någon gång i veckan men vi har tyvär ingen traktor men min pappas bror har traktor jag brukar någon gång få köra med den men inte ofta och jag betalar om någonting går sönder men min pappas bror är som väldigt snål och vill ha allt för sig själv hur ska jag göra för att köra har traktor kortet.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.03.2016
Hej!
Äsch ja, det är ju inte så lätt det här, när man skulle vilja ha något som man inte har. Delvis har du ju tur, som har en farbror som är snäll nog att ändå låna ut sin traktor åt dig ibland, men klart jag förstår att du skulle vilja låna den oftare. Det är ju liksom en del av den österbottniska landsbygdskulturen, att unga killar kör runt med traktorer tex på helgkvällarna. Många män har säkert gjort likadant när de var yngre - men samtidigt ser de ofta traktor-körandet ur ett helt annat perspektiv numera.
Först och främst är ju traktorerna ett j*kla dyrt arbetsredskap, vilket betyder att män ofta tänker på dels kostnaderna om något skulle gå sönder och dels på att de kanske är i p*sset ifall deras arbetsredskap inte går att använda till det som de behöver det till. I sista hand tänker de på att det skulle vara kul för brorsbarnet att ragga runt med, det står nog oftast väldigt lågt ner på deras prioritetsskala. Det är nog riskerna de tänker först på, tyvärr, och då inte bara om småsaker går sönder. De tänker nog främst på de stora sakerna, som ifall ungdomen de lånat traktorn åt skulle halka ner i ett dike med den nu när det är lerigt, så att hjulaxeln blir böjd och kostar många tusenlappar att reparera. Då spelar det ingen roll om det var i misstag. Och har du tusenlappar kanske du hellre skulle lägga dem på tex bilkörkortet, eller hur? Och så tänker de kanske exempelvis på traktorolyckan i Oravais i somras när passageraren dog. Han var väl 15 eller 16 år. Slutligen tänker de på de tusenlappar de troligen förlorar genom att förlora tid när de måste vänta på att få traktorn reparerad. Tänk om tex vårbruket skulle försenas pga dig?
Så kanske det inte är "så där bara" att låna ut traktorn? Det kanske inte spelar tillräckligt stor roll hur ordentlig och försiktig du är när du kör med den, riskerna är ändå för allvarliga? Och hur VET han att just du verkligen kör ordentligt och försiktigt - han har nog också sett killar i din ålder som raggar runt och buskör med sina föräldrars traktorer ute på byn. Kanske han har varit schysst hittills, som ändå lånat sin traktor åt dig, men tänker du det hela ur hans perspektiv kanske det inte känns lika lätt att tjata eller tycka han är självisk längre? Fastän han inte skulle vara beroende av sin traktor som arbetsredskap, tex för att han är bonde, så är traktorer ändå väldigt dyra leksaker. Han gillar säkert inte ens tanken på att någon annan kör hans traktor, han inbillar sig säkert tex att du drar upp motorn till fulla varv och hur motorn slits av det...
Vill du få en chans att köra oftare, så är det nog bara upp till bevis: bevisa att du går att lita på genom att köra ordentligt och lugnt och förnuftigt de gånger du får låna den (OCH annat du får köra, som egen moped), lämna tillbaka den tankad och rengjord, följ varendaste liten trafikregel och visa med resten av ditt liv och levrne också att du går att lita på. Kanske till och med hjälp honom med något helt annat som tack för att du fått låna traktorn förr. Då ökar nog dina chanser. Det här jag skrivit låter hårt, men de allra flesta vuxna män resonerar så här. De har för det mesta växt ur behovet att styla inför kompisar genom att köra hårt, göra trick och allmänt "sprääda" inför andra, så de argumenten biter inte på dem. Likaså fick de själv sitta och frysa på mopeden under kalla vårkvällar, så det biter inte heller på dem. Tyvärr.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott