Traktorsläpvagn byggt av bil
14.10.2015
Jag och några kompisar har byggt om en gamal bil till ett släpvagn åt en traktor. Motorn har vi tagit bort samt massa andra delar så som bränsletank styrning instrumentbräda med mera. Vi svätsade fast en bomme framme i bilen med en dragögla på, koplade in lamporna och satte triangelrefleks i var sida bak och en såndär stor triangel som finns på traktorn i mitten bakpå. När man har släpvagnet kopplat till traktor så är framhjulen i luften och endast bakhjulen är i kontakt med vägen. Jag undrar om det är lagligt att köra med detta släpvagn efter traktorn på vägar och om någon får sitta i bilen? jiuo

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.10.2015
Hejsan jiuo
Jag var just och bestiktade min bil och frågade på samma gång om det här.
Besiktningsmannen sa att ingen får sitta i bilen, det kan vara mycket farligt. Sen menade han att det nog inte kan klassas som en släpvagn och därför inte heller går att registrera, som det borde kunna göras om man ska få köra med den på allmänna vägar. Man kanregistrera, eller åtm prova, men det är en hel hög med blanketter som ska fyllas i och en massa krav som ska fyllas. Så med andra ord ni får inte lagligt köra med det här på allmän väg men helst inte på annan väg heller. På grund av att någon kan bli allvarligt skadad eller tom dö, om det skulle gå riktigt illa.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna som inte fick genom min bil idag