
Poliskonstapeln Johanna svarar
Hej, kaffe,
Trafikskyddet definierar en traktorregistrerad fyrhjuling, T3-klass, som ett fordon främst avsett som arbetsredskap. Med en traktormönkkijä får man ända finnas med ute i trafiken. I terräng är ett krav för framförande att man fyllt 15 år. Kör man i vägtrafik så skall man ha minst T-klassens körkort.
Både på väg och i terräng skall en fyrhjulingstraktor ha ikraftvarande försäkring. Olyckor händer nämligen väldigt lätt med fyrhjulingar och en försäkring är därför av största vikt. På tal om hög farlighetsgrad ännu med fyrhjuling…Varken chaufför av traktormönkkijä eller passagerare på en sådan är enligt lag skyldiga att använda hjälm. För egen säkerhets skull, och även för den skull att det kan vara jag som hamnar att åka ut till olycksplatser och se skadade människor, så rekommenderar jag ändå att man använder hjälm.
Nu över till din fråga. Ett T3-klassens fordon får inte gå att köra med högre hastighet än 40 km/h. Jag vet att det är väldigt enkelt att ändra på en traktorfyrhjuling för att få den att gå mer än 40 km/h, men så får man inte göra.
Att trimma en traktorfyrhjuling innebär att fordonet blir olagligt. Att ändra konstruktionen ger i sig böter. Allt mellan tio till 30 dagsböter kan komma för det brottet, beroende på hurdan förändring som har gjorts.
En trimmad traktorfyrhjuling borde enligt min uppfattning inte längre räknas som traktor, utan den skall ses som en fyrhjuling för vägtrafik. Detta innebär att om man kör trimmat på vägen och bara har T-kort i plånboken, så ses det förmodligen också som att chauffören har otillräcklig körklass. Det krävs nämligen B-kort för en fyrhjuling registrerad för vägtrafik, vilket betyder att det också kan tillkomma böter för att man inte har körrätt. Polisen ger ett temporärt körförbud och körkortet blir man tvungen att ge åt polisen för en tid. Ett temporärt körförbud kan för övrigt komma att inverka på framtida körkortsansökningar på så sätt att ett framtida körkort "skjuts upp".
Som yngre än 18 år och med trimmad traktor i trafiken gör du dig alltså skyldig till minst två brott. Framförande av fordon utan behörighet, alltså du har inte tillräckligt körkort, och för ovan nämnda ändrade av fordonets konstruktion. Brotten "slås ihop" och chauffören ges ett gemensamt bötesstraff. Min gissning är att sammanlagda antalet böter kommer att ligga kring 20 dagsböter. Böteslappens slutsumma beror på hurdana inkomster man har. Ifall man saknar inkomster så är det minsta man kan få sex euro per dagsbot, alltså skulle böteslappens slutsumma landa på 120 euro.
Om man är ung person, alltså mellan 15 och 18 år, så får man "rabatt" på böter. Dagsböterna minskas med minst en fjärdedel, oftast med hälften. Om vi säger att du som ställt denna fråga är 16 år, bara har T-kort och kör med trimmad traktor, så skulle jag ge dig 15 dagsböter. Har du inga inkomster får du sex euro per bot, alltså så blir böterns slutsumma 90 euro.
Förutom att polisen delger chaufförer med t.ex. trimmade mopeder, lättviktare eller traktorer en böteslapp, så meddelar vi också vidare till Trafikförsäkringscentralen och Trafi. Har man trimmat ett fordon olagligt, så har man ju knappast heller rätt försäkringar fordonet. Det kommer alltså också i något skede krav på att chauffören / ägaren till den trimmade traktorn skall betala för skillnaderna i försäkringspremier mellan en traktorfyrhjuling och en fyrhjuling för vägtrafik. Jag kan inte uttala mig om hur pass stora utgifter det kommer från dessa just nämnda instanser, men jag har förstått att det kan handla om stora summor. Det är ju redan väldigt stora skillnader mellan försäkringspremierna mellan ett T3-fordon och en fyrhjuling för vägtrafik och då försäkringsbolaget börjar kräva tillbaks de pengar som gått dem förlorade blir det knappast billigt.
Polisen kommer eventuellt också att beordra ägaren av en trimmad traktormönkkijä att föra fordonet till besiktning. Ett T3-fordon behöver inte normalt genomgå besiktning, men i och med att fordonsklassen ändrats genom trimning, så skall även fordonet ändringsbesiktigas för att få rätt klass i fordonsregistret.
konstapel Johanna Westerlund
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar