Trimning?
29.04.2014
Hej! Jag undrar om jag får fortkörningsböter om jag kör 55 km/h med min väspa? Och hur är det med 60 km/h? Och om min väspa blir trimmad till antingen 55 eller 60 får jag då böter om polisen stannar mej för att den är trimmad? Tacksam för svar! Anonym

Ungdomsinformatören Lena svarar
07.05.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svaret lite, fullt upp med frågor och månadens tema här. Men nu ska vi ta itu med din fråga!
Ja du kan få böter om polisen stannar dig och din moped är trimmad. Det gäller alltid om man kör hårdare än det tillåtna 45 km/h. Polisen Mikael har tidigare förklarat utgifterna och konsekvenserna för fortkörning med trimmad moped så här:
- Böter 15-20 dagsböter, för en ung person utan inkomster betyder det här ca 100 euro
- fordonsskatt ca 230 euro
- förhöjd trafikförsäkring, ända upp till 9 gångers förhöjning
- kostander för att sätta mopeden i originalskick
- besiktning av mopeden ca 50 euro
- körförbud
- uppskjutande av bilkörkort (eller lättviktarkortet om det är nästa i tur)
- förlorad kreditvärdighet ifall man lämnar avgifterna obetalda.
Dehär gäller alltså om mopeden är trimmad på något sätt. Om den är i originalskick kan du kanske komma undan med bara böter, men det beror lite på. Och bara för att väspan skulle gå över 45 km/h, betyder det inte att man skulle FÅ köra hårdare. En mycket stor och dyr risk att trimma mopeden alltså, lönar sig att tänka om en gång till!
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av polisens tidigare svar om fortkörning och trimning)