Uppkör på vintern?
29.07.2014
Jag fyller 15 i januari, och har tänkt skaffa vespa. Men nu har jag hört att jag inte kommer få köra upp för det på vintern, utan måste vänta till våren innan jag kan göra det och då först få mitt mopokort. Är detta faktiskt sant?! Liten

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.07.2014
Hej, liten
Det är lite sant och lite fel ;) Det är olika på vilken bilskola du väljer. Vissa har så man kan köra upp även vintertid och andra har endast sommartid. Enligt en kille som tog mopokortet ifjol hos Roine Wikman i Vasa så fick man köra upp med moped på vintern med inte med vespa. Men detta kan du ju kolla upp genom att ringa runt till de olika bilskolorna du ska välja mellan. Fråga om man kan köra upp vintertid hos dem, då får du säkert rätt svar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av sonens kompis.