Uppkörning moped
13.03.2014
Hej! Jag fick just reda på att man ska köra upp i Kauhava, men jag undrar om man ska åka dit privat eller med moppeläraren? Går på bilskola i den kommun jag har fyllt i. Och måste man ha teoriprovet fixat innan man får ta körprovet?
Kunde ju självklart fråga moppeläraren om jag inte vore så jäkla blyg, vågar inte. hehehehe

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.03.2014
Hej hehehehe!
Ja huvva, ibland är det ursvårt att fråga något av någon, speciellt när man liksom låser sig i sin egen blyghet. Ju mer man tänker på det, desto nervösare blir man och desto svårare känns det att få ut de där orden. Men sådana här personliga egenskaper är inte ristade i sten, men kan nog jobba bort dem, öva på att överkomma dem och lära sig leva med dem. För världen funkar nu en gång för alla så att man nu bara måste våga fråga själv emellanåt - och man kan ju inte alltid tex ha mamma att ringa ;) Så det är lika bra att ta varje chans man får att träna på sådana här samtal - det vinner man massor av självförtroende och "självklarhet" på!
Vill du ändå slippa en liten smula lättare undan, så kan du ju alltid skicka ett sms eller ett mejl till din lärare och fråga. Då får du dels "gömma dig bakom skärmen", dels hinner du formulera dig i lugn och ro och dels ser ju ingen annan att du frågat.
Och kom ihåg, du är inte den första som frågat exakt de här frågorna och som inte haft exakt de här grejerna på klart. Sådant får säkert bilskolelärarna höra flera gånger per grupp. Om något, så tyder det ju bara på att bilskolan/bilskoleläraren inte är så himla bra på att informera sina elever om detaljerna och borde fokusera mera på det!
Och lycka till sedan när du kör och skriver upp! :D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna