Trång förhud?
02.03.2018
Hej jag tror att jag har för för trång förhud tror jag och jag vet inte om det beror på att jag har för kort sträng att förhuden vuxit fast i ollonet eller bara att det är för trångt. Det är som någon vit knöl som typ talg eller något som är ganska stor under förhuden kan det vara problemet. Är ganska osäker om detta och lite rädd att jag ska opereras. Finns det nån lösning förutom att opereras? Rädd kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2018
Hej,
Det bästa skulle nog vara om du bokade tid hos en läkare eller besökte en ungsomsmottagning så att en läkare fick ta ställning till saken. Det är ganska vanligt för killar i din ålder att förhuden ännu sitter fast delvis i ollonet, för det mesta brukar det lösa sig av sig själv, men om du int kan dra förhuden helt tillbaka, antingen p.g.a. strängen eller p.g.a. att förhuden är för trång så kan det behövas hjälp. I de fall där förhuden endast är lite för trång kan det hjälpa med en salva som läkaren kan skriva ut åt dig, i svårare fall götr man ett litet ingrepp. Men det är givetvis ingen som kan tvinga dig till en operation om du inte själv vill det, och i vilket fall som helst skulle det knappast göras vid samma besök som undersökningen.
Så ta mod till dig och boka en läkartid så får läkaren avgöra vad som borde göras och ni får diskutera det. Ingreppet är verkligen inte dramatiskt alls, så det är ingenting du behöver vara rädd för. Men som sagt, det kan också hända att det skulle lösa sig med lite salva. Huvudsaken är att du går och visar upp problemet.
Kram
Tessi