Vad är det som händer?
15.09.2019
Jag har en konstig fråga. Dethär som jag kommer beskriva händer mig rätt ofta, endast när jag vilar på dagen efter jobb, brukar inte vila mera än 30 min men ändå händer det. Och jag undrar vad det är?
Det är så att kroppen vaknar men jag får inte upp mina ögon jag kämpar riktigt hårt med att få upp dom och jag får panik, jag kan stiga upp brukar gå till wc handfatet och tvätta mig i ögonen men får ändå inte upp dom. Det ända som hjälper är att gå för att sova en stund till.
Dethär har gjort att jag är rädd att sova, för jag är hela tiden rädd att det händer såhär, de e skrämmande. Vad är dethär? Vet nån va ja talar om? Finns det någon som varit med om sånt? Sömning tjej
Malin Kni1p

Psykiatrisk sjukskötare Malin svarar
19.09.2019
Hej sömnig tjej!
Det du beskriver låter som en obehaglig upplevelse och jag förstår om du upplever det som skrämmande. Jag måste säga direkt att jag inte kan ge något direkt svar på vad det är som händer i din kropp och att om detta fortsätter kan det vara bra att söka läkarhjälp för att underlätta oron inför ditt sovande.
Dock kan vi under sömnen och både vid insomning och uppvaknanden vara med om många väldigt märkliga saker.  Man kan drabbas av s.k. parasomnier som är en samlingsbenämning för diverse sömnstörningar som tar sig uttryck i avvikande beteende under sömnen, ibland på olika sätt besvärande eller riskfyllt.
Hit hör bl.a. sömnambulism ( sömngång), nattskräck ( attacker under sömn med ett beteende som liknar det vid stark ångest) somnologi ( att tala i sömnen) och bruxism ( att gnissla tänder) sängvätning.
T.ex. vid insomning kan vi ha s.k. hypnagoga hallucinationer, vilket innebär att vi kan höra röster och ljud som vår hjärna producerar. Man kan höra att dörrklockan eller telefonen ringer trots att detta inte sker, eller man kan höra någon tala trots att ingen finns i närheten. Man kan också ha en upplevelse av att olika kroppsdelar förändras, t.ex. att tungan växer i munnen eller att fötterna lyfts från sängen. När dessa upplevelser sker under uppvaknandet kallas de istället hypnopompa hallucinationer. Dessa hypnagoga och hypnopompa hallucinationer är alltså helt ofarliga och helt normala fenomen vid insomning och uppvaknande.
Det finns en parasomni som man kallar recurrent isolated sleep paralysis, vilket innebär en återkommande tillfällig sömnförlamning, som vid uppvaknandet yttrar sig i kortvarig förlamningskänsla eller i förlamningsattacker i samband med insomning eller uppvaknande.
Människan sover i sömncykler innehållande fyra olika sömnstadier. Under det sista sömnstadiet, REM-sömn är kroppen paralyserad (förlamad) för att vi ska förhindras att leva ut våra drömmar, som främst uppträder i REM-sömnen. Ibland kan man drabbas av sömnparalys vid uppvaknandet, när man "mentalt" har vaknat men kroppen fortfarande är försatt i ett förlamningstillstånd. Detta är ofarligt men obehagligt och brukar inte vara under lång tid. I samband med detta kan man också ha synhallucinationer, ofta i form av en gestalt i rummet. Man kan också ha en känsla av att något tungt trycker på bröstkorgen.
Hälsningar Malin