Vad ska jag jobba med i framtiden?
16.07.2017
Hej!
Jag ska efter sommaren börja på tvåan i gymnasiet. Jag har bestämt mig för att rikta in mig mest på lång fysik, lång matematik, mycket språk och samhällslära. Jag känner just nu att jag vill arbeta med något som låter mig hjälpa människor. Vad finns det för jobb jag kan få på basen av det jag läser? Jag är osäker ifall jag vill bli läkare, men har ju inte lång kemi och extra biologi. Det känns jobbigt att jag inte kommer ha alla möjligheter sen när jag söker efter en studieplats. Men skulle inte få det att rymmas i mina kurser. :/ Vad finns det för olika jobb jag kan få?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.07.2017
Hej,
Och tack för din fråga!
Jag tycker det är beundransvärt av dig att satsa på de långa ämnen du läser och att du har en vilja att hjälpa andra människor i ditt framtida yrke! Man kan säga att det till viss del spelar roll vilka ämnen man väljer att studera i gymnasiet med tanke på vilken/vilka utbildningar man efter gymnasiet kommer att söka till, men helt avgörande är det nog inte. I utbildningsansökningen är det ändå ett urvalsprov som även det bestämmer vem som kommer in på utbildningen, även om man naturligtvis också kan få poäng för de ämnen man läst i gymnasiet. Men själva urvalsprovet kommer att vara av stor vikt den dag du vet vilka eller vilken utbildning du väljer att söka till, så där har du ännu all chans i världen att påverka huruvida du har möjlighet att komma in på den eller de utbildningar som intresserar dig i det skedet.
Att bli läkare är givetvis ett bra utbildningsval. Det är en konkret och ofta till och med livsviktig hjälp man ger andra individer. Det finns många olika typer av hjälp vi människor kan behöva i olika skeden av livet. Juridisk hjälp, andlig hjälp, ekonomisk rådgivning och så medicinsk hjälp är bara några exempel. Det gäller att komma fram till i hurdana lägen du vill finnas till för att ge hjälp. Vilken hjälp är viktig för dig att få ge? Vari upplever du att dina styrkor ligger?
Vill man se sig om i världen kan det vara en idé att läsa statsvetenskap och rikta in sig på t.ex. konfliktlösning och fredsbevarande. Det är stora och viktiga ämnen i världen som behövs i den stora kontexten. Vill man hjälpa den enskilda individen t.ex. på hemmaplan så kan man läsa exempelvis medicin och i framtiden eventuellt specialisera sig inom något område om man märker att man finner ett specifikt intresse inom medicinen eller märker att man har en benägenhet att hantera något område speciellt väl.
Många kan få en "aha-upplevelse" först långt efter att man har sökt sig till och kommit in på en utbildning, då man märker att det finns någon viss del av studierna som har intresserat en speciellt mycket och då vet man plötsligt vilken väg man vill följa och vad man vill rikta in sig på i studierna och i sin framtida karriär. En del kan också få en "aha-upplevelse" om att utbildningsvalet inte föll helt rätt, och att man vill söka sig vidare till en annan utbildning. Vi formas hela tiden och utvecklas, och det som intresserar oss idag är inte nödvändigtvis lika intressant för oss om ett år eller fem. Eller så är det fortsättningsvis det. Det viktiga att komma ihåg är att det går också att ändra sig, och man får ändra sig. Man ska inte som ung person behöva ha alla svaren direkt, utan man ska få ha möjlighet att utforska och hitta sin väg till svaren i sin egen takt och på sina egna villkor.
Via te-centralens hemsida kan man få hjälp med att klura ut vad det finns för alternativ på utbildningar och yrken. Titta gärna in och bekanta dig med deras tjänster: http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/yrkesval_och_utbildning/val_av_yrke_utbildning/index.html
Jag hoppas att det här var till någon hjälp och att du kan känna dig trygg med de ämnesval du gjort i gymnasiet. Det finns egentligen inget rätt eller fel. Alla ämnen är nyttiga att ha med sig i ryggsäcken. Jag önskar dig också lycka till med vad du än tar dig an i framtiden, och tveka inte på att skriva till oss på nytt om det är något du funderar på!
Bästa hälsningar,
Ungdomsinformatör Maria
Vår samarbetspartner Ungdomsakademin har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsakademins Fråga-tjänst.