Vad ska jag söka för yrke
05.08.2024
vad ska jag göra om jag inte vet vilket yrke jag klarar av? jag är lite rädd för min egen framtid, jag blir sjukt närvös när jag är med folk eller där jag själv står i fokus (som en kassör eller liknande) jag har lätt för att klanta mig, svårt för stress med och jag måste söka ett jobb. Jag vet inte vad jag ska göra med mig själv längre. Colin
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
08.08.2024
Hej,
Modigt av dig att skriva in hit till oss om dina känslor och upplevelser, tack att du delar med dig.
Att vara orolig och även lite rädd för framtiden är något som händer de allra flesta av oss i något skede av våra liv. Du är alltså långt ifrån ensam med det du beskriver här. Jag är ledsen att det känns så illa just nu, det är säkert väldigt belastande för dig.
Det är inte lätt att söka jobb. Det kräver ofta många ansökningar, finslipning av CV samt intervjusituationer där man ställs inför nya personer som frågar frågor som man inte alltid vet hur man borde besvara. Det sagt, är jag säker på att du kommer att hitta ett jobb som du trivs med eftersom det i dagens läge finns så otroligt många jobb att välja mellan samt olika sätt att arbeta. Det finns massor av jobb där du varken behöver stå i fokus eller ha att göra med kunder. Det kommer högst troligen att finnas kollegor som du träffar under arbetsdagarna, men du behöver inte stressa för att bli bästa vän med de personer som du jobbar med. Skulle det hända att du klickar bra med någon/några av dina kollegor så är det ett stort plus, men du ska inte se det som ett misslyckande om du inte skulle klicka med kollegorna. Du är trots allt där för att utföra jobbet, inte för att hitta nya vänner.
Det är fullständigt normalt att känna sig nervös, speciellt då det kommer till nya situationer. Helt på samma vis som det är normalt att klanta sig, det är mänskligt och händer oss alla ibland. Ingen kan förvänta sig att du ska kunna utföra ett jobb då du är nyanställd, alla nya arbetstagare behöver få en introduktion till arbetet samt få tid att lära sig hur man gör. Att vara nervös inför ett nytt jobb är egentligen ett tecken på att man bryr sig och har en vilja att göra ett bra jobb. Försök att inte vara så hård mot dig själv. Våga tro på att du kommer att fixa det!
Nu vet jag inte vad du har för utbildning, hurdana arbetserfarenheter du har eller vad du tycker om att göra, vilket gör det svårt för mig att rekommendera några jobb som kunde passa dig. Jag är inte heller helt säker hur Sveriges system fungerar, men jag skulle råda dig att i första hand vända dig till Arbetsförmedlingen. De har något som heter Jobbgarantin för ungdomar där du kan bland annat få hjälp med arbetssökandet. Det finns hjälp att få, bara du är redo att ta emot det. Allting kommer att ordna sig!
Kram, Lila