Vågar inte köpa bindor
07.06.2015
Hej, jag vet att det är väldigt tjatat om detta att man inte ska skämmas. Men jag vågar helt enkelt inte. Jag har en gång köpt med min kompis men alltså de som ser/är med kommer då för mycket in på mitt privatliv. Jag vet att de som "skrattar" åt en för att man köper är barnsliga eller de som stirrar. Men såhär är det att om man kommer till skolan kommer då folk att undvika en för att hallå mens är ju äckligt, också för killar. Jag tycker det är sjukt pinsamt och jag vill inte att nån annan än jag ska veta något om mitt "mensliv". Alla kvinnor får det men det gör det inte mindre äckligt.
En gång i skolan hade jag mens och jag messade mamma om hon kunde köpa men nu är det ju sommarlov så jag blir ju nästan tvungen att säga och det är också pinsamt. För då vet hon ju att jag har och om jag då blir arg eller något så kommer hon ba; Äh det är bara pms. Hon säger det säkert inte till mig men åt sin pojkvän(skilda föräldrar) Och det vill jag inte :(( Jag är vecka vecka mellan mamma och pappa och jag får mens just när jag ska byta till pappa och jag VÄGRAR fråga pappa. Mamma gillar inte pappa så jag vet inte om jag får ta bindor till pappa.
Hur vågar jag köpa? Hur vågar jag fråga mamma?
(ps. Om du är en kille som läser detta så råder jag dig att om du ser en tjej köpa bindor, låtsas som om du inte ser okej??????) jag

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.06.2015
Hejsan! Oj vännen - du har det inte lätt du... Du har väl kort 3 alternativ: 1. Köp själv. Du behöver väl inte gå till butiken i kompisgäng? Du kan väl fara själv? 2. Mamma köper åt dej. Det är billigare att köpa big-pack så behöver man inte oroa sig för att det tar slut på en gång och kanske räcker till flera menstruationer i bästa fall. Och ingen vet när du börjar menstruera och det blir inte panik med att köpa just den dagen! 3. Din pappa ger dej pengar att köpa för när du är hos honom.
Jag tycker ju det är verkligen trist om du inte får ta dina mensskydd med dej när du far till din pappa! Det har ju liksom ingenting att göra med honom - det är ju för dej! :/
Hos oss har vi alltid upp en handelslista. Dit skriver allihopa i familjen in vad som behöver köpas hem. Jag surrar runt i varuhuset och kastar in allting i vagnen. Ifall ni också har en handelslista kan ni väl också göra likadant? Jag förstår inte att det är skillnad på hygienartiklar - hur gör ni med shampoo, bomull, hudkrämer osv? Kan ni inte göra likadant med bindor och tamponger?! Din mammma har ju haft sina menstruationer i många många år, det här borde ju vara en naturlig grej för henne. Egentligen tycker jag att det är på hennes ansvar att se till att du har mensskydd så att du klarar dej.
Med vänlig hälsning, Annika         barnmorska - hälsovårdare