Var kan jag köpa?
20.03.2016
Hej, jag är en 15 årig flicka som undrar var jag kan köpa kondomer? Borde jag fråga min pojkvän vilken storlek han skall ha? hejhej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2016
Hej.
Kondomer kan man köpa i nästan alla butiker, kiosker, bensinstationer samt på apoteket. Och naturligtvis på nätet. Det finns ju kondomer i olika storlekar, så om din kille antingen är ovanligt stor eller ovanligt liten så lönar det sig kanske att försöka anpassa storleken. Men om du har en känsla av att han är helt "normal" så funkar nog de flesta kondomerna.
Det är förstås bra om din kille vet vilken sort som passar bäst på honom, så du kan ju fråga. Men min gissning är att han kanske inte heller riktigt har koll. Många gånger tror människor att alla kondomer är likadana och att om en sort inte passar (t.ex. åker av eller går sönder) så är det för att "alla kondomer är jobbiga". Men så är det inte - det handlar helt enkelt om att hitta rätt kondom. Då kommer den att sitta perfekt och ge den bästa och säkraste upplevelsen.
Om man googlar på "kondom storleksguide" så kommer det upp olika sidor där kondommärken och storlekar räknas upp. Där kan man ta en titt på storlekarna och sedan gå till butiken/varuhuset/kiosken och handla. På vår favoritsida www.viktorvilma.fi finns alla tänkbara storlekars kondomer, men det innebär att man måste ha möjlighet att handla via nätet för att beställa därifrån.
Att handla kondomer kan kännas lite nervöst, men försök att istället tänka på det som "YES! jag tar mitt ansvar och ska hem o ha SEX!" :)
Kram
Tessi