Varför är stringtrosor så tabu för barn?
15.10.2018
Jag är 11 och har string. Tycker det är skönare och friare än vanliga trosor. Men jag vågar inte säga något till någon utanför familjen. Har aldrig string dagar då det är gympa i skolan. Det är så otroligt tabu. Men varför? String är vanliga trosor! Amanda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2018
Hej.
Jag tycker inte att det är någonting som du behöver skämmas över eller uppleva som konstigt att du använder strings. Om du tycker att det är bekvämt så har du ju all rätt i världen att använda de trosor du vill.
Anledningen till att det anses olämpligt för barn att använda dem är i allmänhet att strings förknippas väldigt långt med vuxen sexualitet. Ett plagg som upplevs som sexuellt attraktivt - och det är därför man inte vill blanda in barn i det. Eftersom barn inte skall uppfattas som sexuellt attraktiva.
Därtill kommer vissa aspekter som har att göra med hygien. Att stringtrosor inte ger underlivet de bästa förutsättningarna att må bra eftersom det ökar bakterietillväxten och därför ökar risken för infektioner. Så jag rekommenderar att du försöker sova utan trosor så att ditt underliv får andas fritt på natten, men utöver det så tycker jag att du skall använda de trosor som du vill.
Kram
Tessi