Vårtgården
03.05.2018
Hej! Jag har små bröst och mina vårtgårdar och bröstvårtor är stora och mjuka och står ut och man ser inte riktigt skillnad på dem.. men när jag får kallt styvnar de och ser ut som vanliga bröstvårtor. Så det jsg undrar är varför mina vårtgårdar och bröstvårtor inte ser ut som vanliga utan är mjuka och "svullna". Och finns det något jag kan göra åt saken eftersom jag mår dåligt över det. Jag vet inte riktigt hur jag sks beskriva hur de ser ut men de är typ runda och väldigt mjuka och bröstvårtan står inte ut.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2018
Hej.
Jag förstår exakt hur du menar, och även om jag tycker att det är jättesynd att du mår dåligt över dem så kan jag trösta dig med att de högst antagligen kommer att ändra ännu.
Många tjejer upplever att deras bröst har fel utseende då själva bröstvårtan inte är så tydligt avgränsad från vårtgården, eftersom det är den sortens bröst vi är mest vana att se. Men det betyder inte att det är någonting fel på dina bröst, eller att du skall må dåligt över dem. Brösten fortsätter även att utvecklas och förändras ganska länge, så jag tror att dina bröstvårtor kommer att bli mer tydligt avgränsade om några år då du blir lite äldre.
Det bästa du kan göra nu är att acceptera att du ser ut som du gör. Respektera och var stolt över din kropp - det är det som gör att en person har utstrålning och det är oftast det som gör att vi uppfattar personer som snygga. Du är långt ifrån den enda tjejen vars bröst ser ut som dina, och dina bröst ser ut exakt som de ska - eftersom de är dina egna!
Många kramar!
Tessi