Vilket kön?
26.09.2015
Hej
Det finns ju barn som föds med ett kön som inte liknar snippa eller snopp. Min vän sa att då kollar läkarna på kroppen om det liknar en flicka eller en pojke och opererar efter vad det liknande mest.
Stämmer detta?
Är det inte så att barnet vet det själv senare typ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2015
Hej.
Tillståndet du skriver om kallas för intersexualism. Det innebär att en persons anatomi, gener, könshormoner och könsorgan inte kan kategoriseras som varken man eller kvinna. Man tror att mellan 0,5 - 1% av alla barn som föds har någon form av intersexualism. Men den form av tillståndet som innebär att man på basen av endast könsorganen inte kan avgöra om barnet är en flicka eller pojke är betydligt ovanligare.
För tillfället opereras dessa barn ganska snabbt, vanligen redan inom de första levnadsveckorna, medan detta kan anses vara fel eftersom ju barnet själv inte då har möjlighet att känna efter och säga sin egen åsikt i frågan. Operationerna är inte heller nödvändigtvis så lätta att korrigera senare om man gjort fel beslut första gången. Så det kan vara precis som du skriver, att barnet vet om det senare vilket kön det identifierar sig som, och alltid är det inte det kön det har opererats till.
Det är alltså lite komplicerat, å ena sidan vill man förstås att barnet skall få växa upp och anses "normalt", d.v.s antingen flicka eller pojke, men å andra sidan vill man förstås att barnet skall vara lyckligt och få vara av det kön som hen känner sig som, och det är inte alltid så lätt att säga då det handlar om barn. Det finns också "lindrigare" varianter av intersexualism, ett exempel är androgenokänslighet, som ibland visar sig först senare, t.ex. efter att en kvinna länge har försökt bli gravid utan att lyckas och det då visar sig att hon  saknar äggstockar och livmoder.
Varje dag lär man sig någonting nytt :)
Tessi