Vill bli gravid
28.06.2021
Hej! Jag har sedan jag var 13 år velat bli ung mamma och nu är jag 18. Jag vill fortfarande ha barn lika mycket. Men har inget förhållande nu. Vad skall man tänka på när man blir tsm med någon? Hur tidigt i ett förhållande kan man skaffa barn när man träffat någon? Jag skall börja studera på yh i höst så det är ju inte riktigt aktuellt men om ca 2- 3 år tänker jag. Hej där

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2021
Hej,
Du frågar vilka saker man skall tänka på då man blir tillsammans med någon, och jag antar att du menar ganska mycket kring att skaffa barn, och även om det kan låta som en riktigt enkel fråga så är det inte alls det.
Du har själv alldeles just gått från att vara barn till att vara myndig, så en av sakerna du skall tänka på är att ett barn är det största åtagande du någonsin kan ta. Därför tycker jag att det är bra att du tänker framåt och att du först vill skaffa dig en utbildning så att du kan försörja er. Allting är så mycket lättare om man jobb. Jag förstår att det låter jättetrist men det är ett faktum.
Då det gäller ett förhållande, d.v.s. en potentiell pappa till ditt barn så är det en förutsättning att även han VILL ha barn, och att det är en person som DU vill att skall finnas i ditt liv (och ditt barns liv) för all framtid. Det är inte alls lätt att veta med en gång, så därför är det nog väldigt bra om man hinner lära känna varandra innan man försöker få barn. Väldigt ofta är det svårt att förutse ändå hur livet kommer att gå och vad man kommer att känns för varandra om 5, 10 eller 20 år. Och den person som blir pappa åt ditt barn kommer förhoppningsvis alltid att finnas i ditt liv så du skall absolut vara petig då du försöker hitta rätt person.
I optimala fall försöker du nu fokusera på din utbildning och på att träffa en person som gör dig lycklig. Sedan då tiden är rätt så kan ni fundera på familj. Jag förstår att du känner dig otålig och helst skulle vilja att allting händer direkt men det är bättre att du väntar lite till och försöker hitta en person som är rätt än att du "tar första bästa".
Lycka till.
Kram,
Tessi