vill inte ha svettiga händer då jag dansar par-dans på gymppan
25.11.2016
tror jag valde fel kategori.. Men vet inte. Ja iallafall tänkte jag fråga ifall det finns tips på hur man slipper handsvett, känns inte så fräsht med svettiga händer då vi snart har par-dans i skolan. Tvättar händerna flera gånger om dagen och ska nog tvätta händerna före jag ska dansa med nån men händerna kommer att svettas ändå,usch hjälptack

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.12.2016
Hejsan, när jag läser din fråga minns jag min egen tonårstid. Ett hopplöst gissel det där med handsvett. Och ju mer man tänker på det ju mer svettas man :/
Man kan sätta talk eller potatismjöl på händerna, alltså att du pudrar över händerna, men om man sätter för mycket så syns det ju och det blir nog ännu mera pinsamt än att man är svettig. En effektiv deodorant/antiperspirant kan eventuellt hjälpa, samma som man har under armarna. Handdesinfektion kan också hjälpa eftersom där finns sprit och det torkar ut huden. Att hålla händerna under iskallt vatten kan hjälpa en stund. Men det mest effektiva är nog att man försöker hålla sig lugn och inte stressar upp sig, inte tänker på att ens händer kommer att börja svettas odyl för då kommer de definitivt att börja svettas.
Hoppas något av detta hjälper!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna