Yksinäisyys
26.04.2025
Moi olen V ja ihan kuin maailma ei tee elämääni helpoksi useat ystäväni ei ole kanssani ainoa ystäväni K on kanssani aina paitsi meillä kaveri M hän syrjii minua mitä voisin tehdä Viljo
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
06.05.2025
Moikka ja kiva kun otit yhteyttä!
Kurja kuulla, että elämä tuntuu juuri nyt vaikealta. Kerrot, että sinulla on yksi ystävä, joka on kanssasi aina. Lisäksi teillä on ilmeisesti yhteinen kaveri, joka syrjii sinua.
Ihan ensimmäisenä haluan kertoa, että mielestäni yksi hyvä ystävä on kuin lottovoitto! Hyvä ystävä, joka on kanssasi aina, on todella arvokas asia. Olen tosi iloinen, että sinulla on sellainen elämässäsi! Yksi hyvä ystävä päihittää helposti monta hyvänpäivän tuttua.
Jäin kuitenkin miettimään, kuinka tämä M-kaverin syrjintä ilmenee? Onko se ilmeistä vai vaivihkaista? Kiusaako hän sinua? Onko hän sanonut syytä? Onko teillä siis ollut riitaa tai erimielisyyksiä, vai miksi koet, että hän syrjii sinua? Onko kyse huomiotta jättämisestä vai syrjinnästä? Suomessa on yhdenvertaisuuslaki, jonka mukaan ketään ei saa syrjiä mm. uskonnon, kielen, alkuperän jne. vuoksi. Kuitenkaan kaikki huono kohtelu ei automaattisesti ole syrjintää.
Joka tapauksessa, syrjityksi tuleminen sattuu ja on tosi raskas kokemus. Olen todella pahoillani, että olet kokenut sellaista! Kerrot myös tekstissäsi, että useat ystävät eivät ole kanssasi. Onko siis niin, että sinulla on ollut enemmän ystäviä, ja nyt he eivät enää halua olla kanssasi? Vai yleisesti koet, että ihmiset eivät halua olla kanssasi?
Ystävystyminen ja ystävyys ovat ihania, mutta välillä myös hankalia asioita. Ketään kun ei voi pakottaa olemaan kenenkään kaveri, mutta ketään ei saa kiusata tai kenellekään ei saa olla asiaton. Jos siis koet, että sinua kohtaan on oltu asiattomia, voit aina puhua jollekulle aikuiselle; vanhemmille, opelle, kuraattorille, terkkarille… jollekulle, joka voi käydä asiaa teidän kaikkien osapuolten kanssa läpi siten, että yritetään löytää hyvä toimintatapa.
Oletko puhunut ystäväsi K:n kanssa siitä, että M-kaveri syrjii sinua? Ottaisin itse varmaan asian puheeksi hänen kanssaan ja kysyisin, onko hän huomannut asian. Kertoisin, miltä se minusta tuntuu. Voiko olla mahdollista, että M ei huomaa syrjivänsä sinua? Uskaltaisitko kertoa hänelle, että hänen käytöksensä ei tunnu kivalta? Voisiko olla niin, että M on mustasukkainen siitä, että olet K:n kanssa niin hyvä ystävä?
Joidenkin ihmisten kanssa klikkaa heti; on puhuttavaa, samoja kiinnostuksen kohteita, samankaltainen huumori ja toiseen on helppo luottaa. Jos tällaisen ihmisen löytää, kannattaa sellaista kaverisuhdetta hoitaa. Ei kannata tuhlata aikaa sellaisiin kavereihin, jotka saavat sinut kokemaan olosi surkeaksi ja syrjityksi. Ihmiset, jotka tekevät sinulle hyvää, saavat sinut tuntemaan olosi ja seurasi halutuksi!
Useimmiten hänessä, joka joutuu syrjityksi, ei ole mitään vikaa – päinvastoin! Joskus kuitenkin voi olla hyvä myös tsekata omia kaveritaitojaan tai tekemisiään. Ethän sinä ole tehnyt mitään, mikä voisi johtaa siihen, että kaverit eivät halua hengailla kanssasi? Millaiset kaveritaidot sinulla on? Oletko loukannut jotakuta? En sano, että olet näin tehnyt, mutta joskus saatamme olla sokeita omalle toiminnallemme. Jos huomaat tai tiedät tehneesi jotakin, mikä on heistä tuntunut pahalta, voit aina tehdä rohkeasti: ottaa vastuun tekemisistäsi tai sanomisistasi, myöntää virheesi ja pyytää anteeksi.
Muista, että sinun arvoasi ei mitata ystävien määrässä. Lisäksi tämä hetki ei ole lopullinen: tulee uusi ihmisiä, joista voit löytää samanhenkisiä ihmisiä, jotka arvostavat sinua ja haluavat olla ystäviäsi!
Tsemppiä sinulle,
Terkuin Stinke