AKUT PANIK!!!!
14.10.2020
Min katt råkade få i sig matlagningsolja helt av misstag idag, det var inte så mycket men det var ändå en mängd från en gammal burk så jag började googla vad som kan hända och det stog att katten kan få allvarliga och bestående skador om det kommer till lungorna. Nu kan jag ju ingen biologi alls, går det via lungorna eller rakt ner i magen? Jag vill bara veta om jag måste uppsöka veterinär eller om det går över när det ändå var så pass lite och hon har inte visat några symtom heller på att något skulle vara fel men jag som djurägare vill ju alltid vara på den säkra sidan! Vet att ni inte antagligen ser detta nu när det är lov och sånt men jag skriver akut som rubrik ifall att ni skulle kolla ändå! Förhoppningsvis har det löst sig men ifall det skulle hända flera gånger kan det vara bra att veta!

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.10.2020
Hej! Decibel svarar nog på frågor också under loven! :)
Fint att du är en ansvarsfull djurägare som tänker på ditt djurs bästa! Men denna gång behöver du inte oroa dig. Matolja är inte farligt för katter. En del rekommenderar till och med olivolja till katter som är undernärda och behöver gå upp i vikt. Men det som kanske inte är så bra med matolja är väl just fettsyrorna, de kan rubba en normalviktig katts fettbalanser, så av den orsaken ska man se efter lite med att ge den olja . Men farligt på det sättet du beskriver är det inte.
Jag misstänker att du när du har googlat har skrivit nåt i stil med "katter olja farligt" eller nåt sånt, för det finns sidor om att motorolja och dylika oljor är farliga för katter om de kommer i lungorna. Exempelvis om en katt har fått mycket sån olja på sig och sen börjar slicka sin päls för att tvätta sig, då kan det vara skadligt. Det kan vara att du sett någon sådan artikel där de använt ordet "olja" men alltså inte menat matolja. Ifall du vill veta mera om vilka matämnen som på riktigt kan vara skadliga för din katt så kan du läsa en lista här. Speciellt choklad, mandel och russin är big no-no!
Så andas ut, och klappa katten lite extra från mig :)
Kram, Kix