bara en fråga
03.07.2019
hej jag undrar en sak. Jag har väldigt svårt för att lyssna när någon annan pratar o jag vet inte varför jag kan höra att det kommer ut ljud men det går inte för mig att förstå alltid för det lixom krockar på något sett så jag kan höra ljuden men inte vet vad det betyder även om jag försöker lyssna. Det är inte alltid så men väldigt väldigt ofta och jag förstår oftast inte o frågar en gång till men inte alltid jag förstår även om det upprepas 1-2 gånger o då vågar jag inte fråga igen. Ibland vågar jag inte fråga första gången heller eller så är jag inte intresserad utav att veta vad som sas så oftast låssas jag att jag förstått o bara inte svarar eller ler eller bara säger "mm" eller "vet inte" för det funkar på det mesta men det får mig att må dåligt. Jag vet inte varför det blir så men det är som att lyssna på någon som står flera meter bort o pratar lågt med någon annan man hör ljud men inte vad som sägs det går inte ihop. Dom vännerna jag har haft har oftast blivit irriterade på mig o sagt skitsamma när jag frågat flera gånger och jag har typ inga vänner kvar längre för bråkat med dom få jag haft och slutade gå till skolan under flera år. Vill inte ha några vänner just nu heller för känner mig väldigt dum. Jag har den senaste terminen börja gå till skolan igen men bara 2 gånger i veckan och det har varit väldigt jobbigt det för vågar inte säga till och har fortfarande inga betyg alls. Jag tror det beror på att jag tänker för mycket på andra saker men vet inte hur jag ska stänga av dom tankarna. Jag sover väldigt dåligt oxå pga jag ligger o tänker för mycket och har alltid ont i huvudet. Så jag undrar hur kan man stänga av sina egna tankar på natten? o lixom växla så man inte tänker på andra saker när man försöker göra uppgifter eller lyssna på någon?
Jag är osäker på om jag fått med allt nu men jag slutade gå till skolan för blev sjukskriven för jag mådde dåligt o hade problem med en ätstörning o efter det försökte jag gå tillbaka men funka inte. Jag vågar inte säga dethär till någon heller för ja jag skämms över det. Anonym
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
09.07.2019
Hej och tack för din fråga! Jag förstår att det känns jobbigt att inte riktigt hänga med i vad andra pratar om, kanske det känns lite som att vara i en bubbla. Jag har tyvärr inget enkelt svar på din fråga, då det är flera olika saker det kan vara fråga om.
För det första kan det ju vara så att du helt enkelt hör lite dåligt, och det skulle nog löna sig att kolla upp hos en läkare. Du kan kontakta vården via skolan eller ringa till din lokala hälsovårdsstation. En annan orsak kan vara att du helt enkelt är så in i dina egna tankar att du kanske inte är riktigt uppmärksam på vad andra säger. Du skriver att du ofta sover dåligt och har huvudvärk. Det skulle vi nog behöva hitta en lösning på så att det inte fortsätter i längden. Min bedömning är att det kunde vara bra för dig att gå och prata med någon, för att kunna fundera djupare och närmare på det här. Där kan du också få hjälp med metoder och verktyg för att lära dig att koppla bort tankarna och slappna av.
Fast det här är jobbigt för dig, så är det absolut inget du ska skämmas för. Ta mod till dig och kontakta en läkare eller till och med kurator, så att ni får börja nysta i problemet och klura ut vad det beror på.
Hoppas du samlar energi nu under sommaren. Sköt om dig!
Cecilia