Ljuger
05.07.2021
Hej! Jag vet inte vad det är för fel på mig men jag ljuger hela tiden för alla!! Jag vill inte ljuga men det kommer typ en lögn fast jag inte vill hela tiden flera gånger per dag, jag ljuger för vänner och familj om allt. Jag talar sanning men sen efter sanningen så måste jag dra till med en lögn för annars har jag inte berättat klart det jag skulle säga, och några har komit på mig att jag ljuger men jag ljuger om igen för dem att jag inte ljuger. Ibland är det små saker och ibland små men hursomhelst så är det jobbigt att jag hela tiden ska ljuga fast jag inte vill, vad är det för fel på mig och hur ska jag sluta??

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.07.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är jättebra att du är så självmedveten att du lagt märke till att du har det här beteendet och att det är ett problem som du vill sluta med.
De flesta människor ljuger ibland, till exempel för att slippa såra någon som frågar vad man tycker om deras nya tröja, när man egentligen tycker den är superful. Sålänge det rör sig om sådana små vita lögner så är det inte så farligt, men om man ljuger hela tiden så kommer det komma negativa konsekvenser både för en själv och andra.
Det som du till att börja med kan fundera på är varifrån detta ljugande har kommit? När en person så att säga ”fastnar” i ljugande så som du nu har gjort så är det oftast för att man fått ut positiva saker ur det. I alla fall till en början. Hjärnan har med tiden omprogrammerats till att tro att om man ljuger så får man fördelar. Dessa fördelar kan exempelvis vara att man får mera uppmärksamhet, att imponera på andra, få sympati, verka mera intressant, eller att kunna ta sig ur knepiga situationer utan att det kommer så mycket konsekvenser (exempelvis om man gjort nåt dumt). Grejen är dock att i längden så kommer man nästla in sig i sina lögner och då börjar en massa nackdelar och komplikationer dyka upp. Plus det dåliga samvetet. Det låter som att det är i det stadiet som du nu är, när det blivit en jobbig ovana.
Om detta pågår en längre tid så blir det väldigt jobbigt att hålla reda på vad man sagt till vem, och till sist kan människor sluta lita på en när de märker att man inte talar sanning.
Fundera på fördelarna för att bli mera medveten om varför du ljuger, och skriv också ner vilka konsekvenser som kommer av det, både på kort och på lång sikt. Det brukar vara lättare att göra något åt ett beteende om man också vet varför man har det och hur problemet fungerar. Prova att stanna upp en stund i ditt huvud när du har ljugit och tänk efter om du hittar någon orsak varför du gjorde det. Det kan hjälpa om du skriver dagbok om det. Riktigt bra skulle det också vara om du kunde få professionell hjälp att sluta ifall det känns för svårt att göra själv. Exempelvis om du märker att du ännu ljuger när skolorna börjar igen, så kan du uppsöka kuratorn eller skolpsykologen. Ifall du inte går i skola eller vill ha hjälp med det här nu redan under sommaren så kan du kontakta din hälsovårdscentral så hjälper de dig vidare därifrån.
Något du kunde prova är att ha någon typ av symbol hela tiden synlig som påminner dig om att tala sanning. Exempelvis ett litet kryss på handen. Så du hålls medveten om att du inte vill ljuga, vilket kan behövas eftersom det verkar ha blivit ett rätt automatiskt beteende för dig. I början kan det kännas väldigt svårt att sluta, just för att det går så på automatik. MEN – för varje gång du står emot att ljuga så blir det lättare att också stå emot nästa gång! Som med mycket annat så är det övning som ger färdighet, du liksom programmerar tillbaka din hjärna till att tala sanning för varje gång du står emot att ljuga.
Lycka till, du fixar det här! :) Kom ihåg att också ta hand om dig själv under tiden och försök att vara snäll med dig själv.
Kram, Kix