Tom som fan
21.12.2019
Ja kände me dö på insido å vejt fan int va ja ska gö allt gar åt helveti me allt å ja ba fuckar upp allt kände me som ett misstag å he ja sekert å

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.12.2019
Hej!
Jag kan med säkerhet säga att du är inte ett misstag. För att man gör ett misstag betyder det inte att man är det. Det finns inte en endaste människa som är ett misstag och ingen är perfekt. Så du duger precis så som du är. Utgående från din fråga så upplever jag det som du nu har ett negativt tankesätt om dig själv – ifall du tänker negativt om dig själv så är det de du kommer att tro på. Så det skulle vara väldigt bra för dig själv att du börjar fundera över hur du ska ändra dina negativa tankar till något positivare. När du tänker negativt om dig själv? Skulle du kunna säga precis samma till någon god vän eller någon som du bryr dig om? Om du inte kan säga det till en vän så ska du absolut inte säga det till dig själv. Tillåt dig själv att göra misstag. Genom misstag lär vi oss saker, så det är bra att vi gör dem.
På våra infosidor om självkänsla och självförtroende kan läsa mer om vad du kan göra för att höja din självkänsla. Börja med en övning redan idag, och ge det tid! Vill tipsa om en övning: Ställ dig framför spegeln. Kolla på dig och säg högt "jag duger precis som jag är" "jag är bra". Här finns det inte rum för några negativa tankar. Bara komplimanger. Gör detta varje dag - du kan göra det flera gånger om dagen ifall du vill. T.ex. om du lägger märke till att negativa tankarna börjar rulla så går du till spegeln och säger en komplimang till dig själv. Jag vet att det kan kännas lite konstigt till en början, men jag lovar gör du detta så kommer det att hjälpa dig. Ge det tid!
Har du någon kompis eller familjemedlem som du kan prata med? Våga be om hjälp och stöd! Ofta när vi får säga vad vi känner och hur vi mår högt så kan det lätta lite. Kom ihåg att du alltid kan skicka in en fråga hit igen om du vill och känner att du behöver!:)
Kram, Ida