Var kan jag få örhängen nära/ i Jakobstad?
22.04.2022
Jag vill gärna få örhängen men jag vill gärna att de piercar med nål istället för pistol. Min mamma tycker att jag är för petig fast jag förklarade varför jag skulle föredra nål. Hon vägrar ta mig till ett piercing ställe och säger att det nog duger i de valmöjligheterna jag har. (Alltså de som använder pistol) Sillen

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.04.2022
Hejsan!
Verkligen ansvarsfullt av dig att vilja ta det med nål istället för pistol, det blir jag som piercare glad av att höra! Så tack för din fråga.
Jag tror det är speciellt många av den lite äldre generationen (och en hel del av de yngre också för den delen, även om medvetenheten har ökat) som ännu inte har blivit upplysta om farorna/nackdelarna/bristen i hygienen när man skjuter piercinghål med pistol.
Kanske du kan säga att du pratat direkt med en piercare (jag) som gett dig följande information (vet dock inte om det är samma information som du själv gett redan så kanske det inte hjälper):
Problemet med piercingpistoler är många. För det första för att de skjuter ett trubbigt (!) objekt genom vävnaden, vilket så att säga ”spränger upp” vävnaden vilket kan leda till besvär med läkningen, och för vissa läker det aldrig helt och hållet. Då är det bättre att använda en väldigt vass nål, som glider genom vävnaden med minimal belastning på kringliggande vävnad. I professionell piercingstudio är alla nålar steriliserade, och kastas bort efter användning. Detta till skillnad från pistolerna, som inte går att sätta genom en autoklav (en sterilisator som fungerar med högt tryck, värme och ånga). De går att torka av med alkohol, men detta steriliserar inte pistolen helt, så att i värsta fall kan vissa blodsburna smittor spridas via den. När en utbildad piercare ska ta ett hål i örat (eller annan kroppsdel) så mäter hen tjockleken på örat, och lägger dit ett smycke som har rätt längd för att ta i beaktande hur mycket örat kan svälla upp, så att piercingen ska kunna andas. Detta sker inte vid piercing med pistol, där smycket ofta sitter för tajt, vilket kan leda till att bakterier får fäste och i värsta fall blir det infekterat. En utbildad piercare kommer också att markera området som ska piercas med en prick, så att det blir på ett bra ställe, och piercingen far RAKT genom. Jag har genom åren korrigerat ett flertal piercingar som först blivit gjorda med pistol, för att de exempelvis har gått in genom öronsnibbens plana sida, och ut snett neråt genom snibbens undersida istället för att komma ut på baksidan som de ska. Det är mycket mindre tidskrävande att bara göra det rätt från början än att sen försöka rätta till ett problem.
Det finns tyvärr ingen studio i staden som du befinner dig i som gör med nål, mig veterligen. Men i Vasa så finns Fist of Needles, som har ett flertal piercare. Man behöver helst boka tid på förhand, och en vårdnadshavare behöver komma med för att skriva under en blankett. Båda personer behöver ha med ID. Ifall efternamnen inte stämmer överens så behöver man också ha något annat intyg som visar att man är vårdnadshavare till barnet, det här kan vara exempelvis ett utdrag från magistraten (man loggar in med sina bankkoder och där står det vem ens barn är), eller dylikt.
I Karleby finns det också piercare, exempelvis på Studio Laura Koski.
Lycka till!!
Hälsningar, Kix