Ångest för att åka buss och sova borta
27.12.2019
Hej! Imorgon ska jag åka bort till min halvbror som bor 3h ifrån mig och jag har väldig ångest över att sova borta fast det bara är två nätter. Och sedan på söndag ska jag åka tillbaka hem med buss och jag har aldrig åkt själv med buss och har grov ångest så jag har legat och gråtit i typ 1h. Finns det tips för att lindra ångesten? Har testat andningsövningar men det hjälper inte. Och har ni tips på att våga åka buss? E.H

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.12.2019
Hej!
Det är inte alls konstigt eller ovanligt att du känner så som du gör just nu. Jag minns första gången jag hamnade att åka buss och tåg själv - så grät jag också pga att det kändes skrämmande.  Är det något speciellt om du oroar dig för? Ifall det är det, så ifall den situationen skulle uppstå (den du är rädd för) så vad skulle du göra i den situationen? Det kan hjälpa genom att man förbereder sig mentalt, det kan lugna ångesten. Sen så fundera över att är det ens möjligt att det skulle ske? Är det frågan om hjärnspöken?
På våra infosidor finns det tips på hur man kan göra när ångesten väl kommer. Har du berättat för någon om att du oroar dig över det här? Om inte, prata med någon som t.ex. din bror eller någon förälder. Det kan redan hjälpa.
Det kommer att gå bra! Ta hand om dig!
Kram, Ida