får jag bostadsbidrag?
13.09.2014
Hej! jag är en tjej som om några veckor fyller 18. Bor hemma med min familj och studerar. Får nåt på 90 euro i studiestöd/ månad.
Nu har jag och min pojkvän börjat fundera på att flytta ihop. Då undrar jag, kommer jag få bostadsbidrag om man bor tillsammans med sin pojkvän som har heltidsjobb?
typ som att han hyr en lägenhet, och man ''hyr in sig'' dit? får man då studiestöd ohch bostadsbidrag?
Sen är det väl en gräns på hur mycker man fårr jobba ihop på ett år också.. typ 6600 euro? Det kan finnas en risk att jag kommer tjäna lite mer än de nog.. vad händer då, om man typ redan i slutet av november tex tjänat 6600, å sen tjänar man 500 till i december? -

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.09.2014
Hejsan, jag tror att det bästa skulle vara om du far in till en Fpa byrå där du bor. Där kan de hjälpa dig att räkna ut hur mycket stöd du/ni kunde få. De vet också om din sambos/pojkväns inkomster kommer att inverka. Ta med alla papper och summor som du har, löner, skattekort osv så har de lättare att räkna ut den rätta summan. Det brukar kunna vara ganska så exakt och noga med den högsta tillåtna summan man får förtjäna, men det är också sånt som de kan informera mera om på Fpa kontoret.
Tyvärr kan vi inte ge mera råd än så här.Om du har egna bankkoder kan du logga in dig på Fpa:s sidor via dem, kolla länken HÄR.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna