10.12.2022
Min hyresvärd har utsatt mig för ekobrott sen år 2010 då dem höjt mina hyror felaktigt under fryst hyra och flera månader innan avtal om hyreshöjningar tecknades och höjt hyran som inte avser en tillval eller relevans för hyran 2-4 ggr per år. Jag märkte inte brottet förens år 2019 och då gjorde motstånd (tidigare har dem lyft beloppen genom autogiro utan förvarning). År 2020 (flera månader efter att talan för 2019 år hyreshöjning löpt ut) stämde dem mig för att inte betalat 2019 års höjning så jag deponerade den hos länsstyrelsen tills dess att hyran ändrades till rätt belopp, dock började hyresvärden stämma mig vart 3e månad genom stämningar under falska angivelser om att jag inte har rätt att deponera hyra och visade då antingen senaste hyresöverenskommelsen eller hyresavtalet men aldrig samtliga hyresöverenskommelser, hyresavtal och hyresavi så att rätt hyresbelopp kan fastställas. Utöver detta visade jag att dem aldrig genomfört underhåll eller ens sedvanlig underhåll av min bostad men då blev jag bemött med förtal om att jag ljuger om bristerna, sedan att jag är en dålig hyresgäst, sedan att jag inte har bättre vetande, sedan att det är dem som viljat åtgärda brister men att jag inte släppt in arbetare i bostaden. Allt detta är lögner och jag har motbevisat allt men inget av bevisen togs upp då jag inte haft råd med genstämning så jag blir vräkt den 1a Mars 2023. Kan ni hjälpa mig? Jag har bevis för allt inkl. bostaden når ej lägst godtagbara standard.
S.P.
UngInfo
svarar
Om UngInfo:
Luckan UngInfo
Luckan UngInfo innehåller bland annat en svenskspråkig ungdomsinformations- och rådgivningstjänst för unga i Nyland och Åboland och drivs av Föreningen Luckan r.f. Verksamheten riktar sig i huvudsak till svenskspråkiga ungdomar i åldern 13-29 och personer som arbetar inom ungdomssektorn. Ungdomsakademin erbjuder individuell handledning, ordnar evenemang, seminarier och kompetenshöjande kurser för unga, föreläser och drar verkstäder i skolor samt arrangerar fortbildningar för personal inom ungdomssektorn. Ungdomsakademin ansvarar även för chatten Ärligt talat.
Luckans ungdomsverksamhet
Luckan finns på tolv orter i Finland, och på 5 orter finns det personal för ungdomsverksamhet. Vi samarbetar med Decibel kring Våga Fråga-tjänsten, och erbjuder en chat som är öppen tre kvällar i veckan, med psykolog och andra sakkunniga. Utöver det ger vi personlig handledning, arrangerar evenemang för unga och fortbildning för professionella som arbetar med unga. Vi erbjuder också högstadier och andra stadiet föreläsningar och workshoppar. Luckan har i samarbete med Folkhälsans Förbund status som kompetenscenter 2018-2019 med IRV-tjänster och ungdomsarbete på webben som ansvarsområde.
15.12.2022
Hej! Vad tråkigt att din hyresvärd har betett sig olämpligt mot dig och att du kommer att bli vräkt. Jag förstår att du har en jättetung situation just nu. Det viktigaste är att trygga ditt boende och jag rekommenderar dig att kontakta socialväsendet i din ort för att hitta en lösning i din situation. Du bokar en tid hos en socialarbetare som sköter bostadsfrågor. Du ska också se till att du har bostadsansökan i kraft, och det kan du göra via nätet och kolla redan nu upp kommunens bostadsförmedling eller organisationer som förmedlar bostäder där du bor. Socialen utreder din situation och de kan hjälpa dig att hitta en bostad. Kontaktuppgifterna till din socialbyrå hittar du på din kommuns hemsidor. Det verkar finnas en skild flik för bostadsrådgivning, asumisneuvonta, där du hittar kontaktuppgifter till en person som kan hjälpa dig.
Du skrev att du kommer att bli vräkt. För en vräkning behövs ett domstolsbeslut. Det betyder att du har fått en flyttningsuppmaning där det står datum för flyttningsdagen och där du uppmanas att flytta frivilligt och tömma bostaden som ska vara utrymd på flyttningsdagen. Om du inte fått en flyttningsuppmaning av domstolen kan du kontakta konsumentsombudsmannen på Konsumentrådgivingen https://www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/konsumentradgivning/. Konsumentrådgivningen ger allmänna råd och konsumenttvistnämnden kan ge en rekommendation om hur ärendet ska avgöras. Prata också med socialarbetaren om det som kan vid behov hänvisa till rätt person i din ort och då får du hjälp hur gå tillväga med ett klagomål.
Hoppas detta svar hjälper dig vidare. Du har fortfarande tid på dig att hitta en lösning.
Källor:
Konsumentförbundets Hyresguide: https://www.kuluttajaliitto.fi/se/material/hyresguide/
Bostadslöshet (Suomi.fi-tjänsten): https://www.suomi.fi/medborgare/social-trygghet/stod-for-utkomsten/guide/bostadsloshet
Socialvård för dig över 18 år: https://unginfo.fi/kunskapsbanken/socialvard-for-dig-over-18-ar/
Rättshjälp: https://oikeus.fi/oikeusapu/sv/index.html#
Utsökningsverkets sida om vräkning: https://www.ulosottolaitos.fi/sv/index/informationomutsokningen/utsokningensuppgifter/vrakning.html
Med vänlig hälsning,
Riika Leppinen, Luckan UngInfo
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar