Kommer inte klara sommarlovet
22.06.2022
Hej! Jag har mått extremt dåligt många år, jag har mycket självmordstankar, hetsäter. Min mamma är ofta mycket arg, jag bor heller inte nära mina kompisar så jag har inget dirket att göra nu på sommaren och jag vill inte vara hemma pga föreldrarna. Jag har ingen anledning att stiga upp nu på sommaren heller, då det var skolan så visste jag att varje morgon har jag något att göra och jag slipper vara hemma. Jag har grovt självskadebeteende också.
Vill inte leva och jag kommer inte att klara av sommarlovet. Kan inte säga åt någon för mina föräldrar får absolut inte veta, det är det sista jag vill. Har ingen motivation nu, vill bare försvinna men jag är rädd att om jag försöker ta mitt liv så om det inte fungerar. Har ingen bra relation till mina föräldrar heller, mamma e ofta arg och ropar. Senast idag nån timme sedan blev hon arg på min bror så hon började ropa och klaga och säga att hon ska skjuta vår hund.
Snälla ja kommer it klar åv detta sommarlovet.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2022
Hej,
Här i norden känns det ibland som att en stor del av livet går åt till att vänta på sommaren, som för det mesta känns alldeles för kort. Det gör också att pressen på att ha en "bra sommar" blir jättestor. Och för vissa är det inte alls optimalt att vara ledig hela sommaren och sakna de rutiner som vardagen brukar ge då man stiger upp på morgonen och t.ex. går till skolan. Om hela familjen är ledig samtidigt kan det också öka spänningen på de relationerna så att det lättare uppstår gräl om konstiga eller onödiga saker. Det är jättetrist att din mamma är på dåligt humör och att det går ut över dig och din bror för dåligt humör har en tendens att smitta av sig på andra, men försök komma ihåg att din mamma också är bara människa och att det antagligen finns en anledning till att hon är arg - även om anledningen inte är att du eller din bror skulle ha gjort någonting fel.
Om du inte har någon att tala med så rekommenderar jag att du först och främst skulle försöka hitta det. Du kan kontakta hvc och be om att t.ex. få en tid till en psykiatrisk sjukskötare. Både nedstämdhet och självskadebeteende är saker som skall tas på allvar och på basen av det du skriver så tror jag att du skulle må bra av att få ventilera dina tankar med någon utomstående.
Det du själv kan göra för att må bättre är att försöka bibehålla någon form av rutiner trots att det känns både tråkigt och meningslöst i början. Det behöver inte vara så stora saker och det betyder inte att du måste stiga upp i gryningen, men det att du skulle stiga upp på morgonen och t.ex. ha som plan att äta frukost och sedan ta en promenad - redan det skulle ge dig en känsla av att du gör någonting. För unga människor känns det ofta hopplöst tråkigt med rutiner men faktum är att hjärnan och resten av kroppen mår bäst om man fungerar ganska regelbundet, och det är en väldigt konkret sak du kan göra för att må bättre.
Du behöver inte heller ta någon stress över att du skulle missa hela sommaren för att du mår dåligt just nu - ingen människa har skitkul hela tiden, och det betyder inte att hela din sommar kommer att vara seg. Och även om den skulle vara det så kommer det fler somrar!
Så min rekommendation är att du nu gör det du KAN göra. Ring hvc och hör efter om en tid och försök att stiga upp på morgnarna och gå på en promenad. Det är småsaker som kommer att ge dig en känsla av att du gör någonting.
Kram,
Tessi