emetofobi
07.08.2014
Hej! Jag har emetofobi. Har haft det typ hela mitt liv, men visste inte förr attt dett fanns ett namn för spyfobin. Trodde jag var enda på planeten som lider av detta, men så är det ju inte. Jag undrar bara var man kan sök hjälp för detta och hurudan hjälp finns det att få? Lider grymt mycket av det , eftersom det tar över min vardag totalt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2014
Hej,
Precis som du säger så upplever man ofta att man är ensam i hela världen med sina egna problem, men om man tittar sig omkring lite så upptäcker man ofta att problemen inte alls är så unika som man har trott. Emetofobi, d.v.s. överdriven rädsla för att spy, är inte speciellt ovanligt, men som vilken fobi som helst kan den vara riktigt besvärlig och invalidiserande för den drabbade.
Ibland handlar fobin om rädsla för att spy själv eller rädsla för att spy offentligt, för andra kan den handla om rädsla för att se andra människor spy. Fobin kan alltså ta olika former. Du skriver att fobin tar över din vardag totalt, och det är verkligen någonting som måste få ett slut. Du är ung och har hela livet framför dig -  det är inte meningen att hela din identitet skall utgöras av dethär.
Den behandling som oftast används då det gäller olika fobier är kognitiv beteendeterapi, KBT, där målet är att på lång sikt lära sig hantera sin rädsla och lära sig nya modeller för att reagera. Men precis som vid behandligen av alla former av psykiska problem så tar behandlingen lång tid, och man blir inte alltid "frisk" så snabbt som man skulle önska. Men det första steget mot att bli bättre är alltid att be om hjälp, och det har du ju gjort nu.
Jag föreslår att du skulle ta kontakt med din egen hälsocentral och boka tid till en psykolog. Ibland bokar man först tid till en läkare som kartlägger situationen och sedan kan skriva en remiss så att man får gå vidare och träffa psykologen, eller någon annan person som kan hjälpa en. Jag vet att köerna kan vara långa och att det inte alltid är så lätt att få en tid, men eftersom du skriver att fobin tar över din vardag, så tycker jag att du borde få hjälp. Om du går i skola så kan du även försöka få kontakt med psykolog via skolans hälsovårdare. Huvudsaken är att du inte blir ensam med din fobi utan fattar ett aktivt beslut att ta dig ur situationen. Man kan bli bättre!
Jag håller tummarna!
Tessi