Får ångest av att vara ensam
06.01.2015
Hej decibel jag är en tjej som verkligen inte klarar av att vara själv. Har under hela mitt liv varit överdrivet rädd för att bli lämnad/övergiven. Idag när min kompis som har sovit här i 3 dagar skulle åka hem så fick jag ångest, har gått runt hela dagen och känt mig ensam och tom, och tänker hela tiden på hur bra jag mådde när min kompis var här osv. Blir lätt beroende av nära personer. Går oftast runt och känner mig tom och ensam. Varför känner jag såhär? Och hur kommer jag över det? Hatar att sova själv också.. Anonym (hatar att vara ensam)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Utvecklingspsykolog Jenny svarar
07.01.2015
Hejsan, en av våra underbara experter kommer att svara till dig så fort hon bara hinner, svaret kommer här under.
Kram från ungdomsinformatören Sanna
Hej du!
Vad bra att du vände dig hit till Decibel med din fråga! För det första vill jag säga att du inte är ensam om att känna som du gör. Alla människor är någon gång rädda för att vara ensamma, det är en helt naturlig känsla. Ibland kanske man direkt kan säga vad orsaken till ensamheten är, men andra gånger vet man inte riktigt varför man känner sig ensam. Ensamhet är en känsla, en upplevelse, som kan finnas där utan att man egentligen vet varför. Rädslan har man själv skapat, och till all lycka kan man själv möta sina rädslor och bli mindre rädd! J
Det är svårt att veta exakt vad det beror på att du känner dig så rädd för att bli lämnad eller övergiven. Det finns vissa teorier som tror att rädslan för att vara ensam eller bli övergiven kan bero på något man varit med om tidigare i livet. Exempel på detta kan vara att man varit med om något jobbigt under barndomen, eller att man inte har fått lika mycket närhet och kärlek som man skulle ha behövt. Detta är som sagt bara teorier och det är omöjligt att ge ett enda enkelt svar på den frågan. Det kan också vara så att rädslan finns där för att man aldrig lärt sig att vara ensam. Att vara ensam, och trivas med det, är något man är tvungen att lära sig, och har man aldrig upplevt det känns tanken på att vara ensam garanterat skrämmande och hemsk. Ensamhet är en naturlig del av livet och man kan lära sig att acceptera ensamheten och till och med se det som är bra med att vara ensam. De stunder då man är ensam kan man ju bara vara, läsa, tänka, ja göra precis vad som helst! Försök att fundera på vad det är som är så skrämmande med att vara ensam. Dina vänner och familj finns där för dig även om du är utan dem ibland. De kommer inte att överge dig!
Du ska inte behöva gå omkring och må dåligt över det här eller känna att din rädsla begränsar dig på något sätt. Har du pratat med någon i din närhet om hur du känner? Ibland känns det genast mycket lättare om man bara får prata om det som är jobbigt. Att försöka överkomma sina rädslor helt själv är jättesvårt, det vet jag. Om du vänder dig till ungdomsmottagningen eller till skolkuratorn på din skola kan du få många goda råd på vägen. En jättebra terapiform för att övervinna sina rädslor är kognitiv beteendeterapi (KBT) som har hjälpt många människor, både unga och gamla. Inom KBT får man jobba med sina tankar, känslor och handlingar och det är mycket effektivt.
Ett stort lycka till!
Kram,
Jenny