är skyldig pengar till en alkohol utköpare
30.12.2022
Jag har köpt ut av en människa alkohol till nyår och glömde ge pengar. Nu försöker han ta reda på vem som inte gett pengar till honom. Jag är väldigt rädd att han ska skada mig och få reda på att det var jag XXX

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2023
Hej,
Som du givetvis redan vet så är det ett brott att köpa ut alkohol till någon, och du är både fysiskt och psykiskt för liten ännu för att dricka, men det var ju inte det din fråga handlade om så jag går inte närmare in på det. Ville bara påminna dig.
Jag vet ju inte hur det har gått till då du har handlat av personen, men i vilken situation som helst är det förstås rimligt att personen inte vill betala för det själv, så det är troligt att personen försöker ta reda på vem som inte har betalat. Därför skulle det bästa nog vara om du försökte betala bort din skuld. Personen är förstås medveten om att det han gör då han köper ut är olagligt, så hans moral är kanske inte så hög från första början, men samtidigt skulle man tro att inte han heller vill göra ett problem av saken, så bara han får sina pengar så tror jag att han lämnar saken vid det.
OM situationen skulle leda till att du blir hotad eller råkar ut får någonting annat obehagligt så skall du inte tveka att berätta det för någon vuxen, antingen dina föräldrar, någon vuxen i skolan eller kontakta polisen. Visst - du har inte åldern inne att dricka alkohol, men det är trots allt ett mindre brott än att hota någon, och eftersom personen som köpte ut är myndig så är det han som bär ansvaret.
Försök att reda upp saken så slipper du stressa över det sen
Hälsningar
Tessi