bästavän
02.11.2022
hej kag vill inte vara vän med min bästos längre hon tar mina pennor i skolan och är allmänt dum hon vill inte ens krama mig längre. hon snapar även med en kille jag har tyckt om och hon skickar massa bilder till folk, jag börjar tro att hon säljer sig själv. jag klarar inte av detta mer vad ska jag göra hjälp mig!! hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2022
Hej,
Ibland är det inte så lätt med kompisrelationer, och i den ålder där ni befinner er nu kan det hända att man upptäcker egenskaper hos den andra som man inte förstår eller tycker om. Det bästa man kan göra då är kanske att försöka diskutera saken, så att den andra får en möjlighet att försöka förstå och förklara vad beteendet beror på.
Det att hon tar dina pennos är förstås inte försvarbart, för det låter barnsligt. Men är det någonting hon gör medvetet eller kan det vara sådant som sker i misstag? Kanske det kan handla om någonting så enkelt att hon har lånat pennor av dig som hon sedan har glömt att ge tillbaka? Då skulle det säkert vara bra om du påminde henne om det för jag tror inte att det är någonting hon skulle vilja riskera er vänskap över?
Du skriver att hon inte vill karam dig längre, och jag vet förstår inte vilken typ av relation ni har haft tidigare men fysisk kontakt är inte heller någonting man har rätt att tvinga någon annan till. Det du kan göra om du saknar den delen är att säga det men alla människor har rätt att själva bestämma över sin egen kropp. Så även om ni skulle ha kramats konstant tidigare så har du inte rätt att tjata om det eller tvinga henne till det.
Då det kommer till att ha kontakt med människor som den andra har varit intresserad av så är det ofta lite svårt. Det kan kännas som att den andra går över en gräns om hon börjar ha kontakt med en kille som du har räknat som "din", och det tycker jag att du har rätt att säga till om. Men sedan är det förstås upp till henne om hon väljer att fortsätta upprätthålla kontakten med honom eller om hon väljer dig. Det är ibland svårt att helt "fridlysa" människor, speciellt om man bor på lite mindre orter där utbudet inte är så stort. Ibland kan det orsaka stora problem i kompisrelationer och ibland är det någonting man helt enkelt kommer över - det finns nog ingen helt enkelt regel för det.
Sen vet jag inte om det att hon skickar bilder till folk hänger ihop med att du tror att hon säljer sig? Om det skulle vara så att hon faktiskt gör det så är det ju ett problem eftersom det p.g.a. hennes ålder inte är lagligt (om hon är lika gammal som dig alltså). Den oron är kanske någonting du borde ta upp med henne, alternativt med någon vuxen i er omgivning? T.ex. skolans kurator, hälsovårdare eller skolcoach?
Kanske det skulle vara bra i största allmänhet om du talade med någon eftersom det verkar vara flera olika känslor som bubblar upp till ytan. Då skulle det kanske vara lättare för dig att hitta en plan för vad du skall göra.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi