Ledsen efter en utekväll
08.10.2022
Hej
Varför känner jag mig alltid ledsen efter en rolig kväll ut? Det är inte för att jag inte ville gå hem för att jag tycker ändå det är skönt att komma hem tillslut men känner mig alltid ledsen efter jag har haft roligt. svårt att förklara Vv

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2022
Hej,
Det är inte så lätt att svara på varför du känner som du gör, men jag tror att jag vet hur du menar.
Det är inte ovanligt att man kan känna en typ av vemod då man har haft riktigt roligt, eftersom man vet att då man går hem så avbryts det och sedan är det "förbi". Så kanske det helt enkelt handlar om att du själv VET hur roligt du har just då, och då blir det lite sorgligt då man vet att det är över även om man skulle veta att livet i största allmänhet är helt okej?
Jag tror att du gör helt rätt i att du analyserar dina känslor och funderar över vad de beror på, även om det sannolikt är svårt att förklara känslor helt och hållet för någon annan.
Finns det någon person i din närhet som du känner att du har förtroende för och kan diskutera med? Kanske dina känslor skulle kännas mer förståeliga om du fick berätta om dem för någon annan? Då kan det också hända att du själv hittar lösningar och nya sätt att tänka som skulle göra att du inte behöver känna dig nere efter en rolig kväll.
Kram,
Tessi