Oklar kille
14.06.2021
Hej decibel!
Jag har ett stort problem. Det finns en kille som jag skrivit med i 1 och en halv månad vi har planerat o ses fast inte fått ett bra tillfälle att göra det. Det slutade med att vi träffades på en fest för 2 dagar sedan helt random. Han kom fram och frågade varför jag kollade om det va ngt jag ville för han kände då inte igen mig och då sa jag att det var jag han skrev med. Han tog sin hand runt mig o började liksom prata osv sen frågade han mig om han kunde få en puss och det var liksom inget jag va bered på så jag sa ”vi gör det sen”
Han sa att jag nu gjort det uppenbarligen vad jag vill alltså att jag inte vill ha hnm. Han snackade inte med mig på hela kvällen. Sen drog han och hans vänner och då frågade jag varför han drog då sa han att dem skulle på en annan fest och att jag inte ville pussa hnm så vad skulle han göra där då. Allt slutade iaf bra vi löste det och jag förklarade och vi kom fram till att vi får träffas o sova ngn gång
Men nu liksom har han börjat blivit kall skriver inget. Jag skrev förlåt för det som hände att jag sa nej till puss och han bara skickade en bild på snap utan ngn text. Jag testade istället öppna hans snap för att se om han fortfarande är intresserad för då dubbelsnapar han ju såklart och det gjorde han oxå. Igår skrev jag till hnm och fråga varför han va oklar. Han har vaknat men öppnar inte det jag skrev för att han antagligen är rädd
Jag vill bara veta vad han vill så jag kan gå vidare om han inte vill ha ngt, vad ska jag göra?
Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
17.06.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att du känner dig förvirrad till vad han vill, han har nog gett dig rätt blandade signaler. Jag misstänker dock att de blandade signaler han gett har berott mycket på hans egna osäkerheter. Till exempelvis så får jag den misstanken på grund av att han omedelbart hoppade till att säga att ”du gjort det uppenbart att du inte ville ha honom” – fast allt du gjorde bara var att säga nej till en puss – VILKET DU HAR FULL RÄTT TILL ATT GÖRA.
Ärligen så hade nog jag också gjort samma i din situation, det kom ju väldigt snabbt på från att han inte ens kände igen dig till att han ville ha en puss. Jag tycker absolut man kan kräva att umgås med någon längre än så irl för att se vad de är för en typ innan man blir intim med någon. Det ska han också respektera. Det var ju bra iaf att han frågade om han fick en puss, istället för att bara göra det utan att fråga först :) Han kanske inte riktigt visste hur man ska hantera att få ett nej, men det är sånt som man lär sig vart efter man får öva.
Du gjorde absolut rätt som vågade säga nej när du inte var bekväm, fortsätt så! :) Du ska INTE behöva be om ursäkt för det!! Absolut inte. Dina gränser sätter bara du, och man måste få ha sina gränser, det är väldigt onyttigt att inte ha det. Även om andra blir illa till mods av ens gränser ibland så är det ändå inte ens eget fel, utan de måste trots detta respektera gränserna och lära sig hantera sina egna känsloreaktioner utan att försöka göra det till ”nåns fel”. Jag tycker det är lite oroväckande att han reagerade sådär dåligt på att få ett nej (för som sagt, det måste man kunna ta när det gäller andras kroppar), men samtidigt så kan det också bara ha varit för att han var så nervös när det var första gången ni träffades.
Se bara till så att det här nu inte gör att du känner att du MÅSTE pussa honom om ni ses igen, det är fortfarande du som sätter de gränserna - oavsett hur sur han än skulle bli.
Jag tycker inte hans beslut att ignorera dig resten av kvällen var speciellt moget gjort, men det var bra att ni pratade om situationen i efterhand för att reda ut den. Kanske har han inte haft så många relationer innan, och inte är van vid hur man ska ta såna här samtal? För det är ju absolut bäst att reda ut saker omedelbart istället för att bara anta en massa om varför den andra gör som den gör.
Fundera över hur det kändes när du träffade den här killen och han tog sin hand runt dig. Kändes det bra? Gav han dig bra vibbar? VILL du träffa honom igen? Eller känner du att det blivit allt för mycket jobbigt kring det här redan trots att ni inte officiellt ens är en ”grej” ännu? Jag vet ju inte vad ni har skickat nu 3 dagar efter att du ställt frågan, men om jag var du så skulle jag försöka utgå så långt som möjligt från vad jag faktiskt KÄNNER till honom, inte vad som känns som förväntat av en att göra. Exempelvis det där med att sova ihop, fast ni har pratat om det så behöver du ju inte göra det om det börjar kännas fel. Jag misstänker att det vore bra att ni ännu träffades en gång (eller fler) på nåt lite mera neutralt sätt efter allt det här, innan ni blir intimare med varandra (om det är det ni vill).
Kanske kunde ni träffas bara för att prata genom det här, det blir ju lätt att diskussionen inte går så djupt när det bara är via snap. Det var ändå jättebra att du skickade och frågade av honom varför han är oklar. Jag tror precis som du att han blir rädd av såna här diskussioner. Om det är så, så tycker jag du ska fråga dig själv om du orkar vara den person som han lär sig sånt med, eller om du vill söka dig vidare till någon som har ett rakare sätt att kommunicera.
Som sagt så vet jag ju inte vad ni har pratat om sen du skrev in din fråga, men om du ännu känner dig osäker på vad han vill så tycker jag du kan fråga det också rakt ut. Och om han undviker den frågan så tycker jag du ska gå vidare utan honom, för du är värd att få svar på en sån sak så du slipper gå runt och vara osäker. För att bli ett par med någon så vill man ju att den personen ska ge en mera fina tankar än grubbel liksom!
Kolla också att du har fått en kommentar på den här frågan, om du skrollar ner en bit :)
Kram, Kix