Skaffa vapen
07.07.2020
Att man aldri får svar på he man frågar:( klar ja ha hitta blanketten men ja fråga ju vilken åv di ja ska använd tå ja ska köp å skaff ett vapen.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2020
Hej,
Eftersom du inte skriver vad det är du skall ha ditt vapen till så är det svårt att ge ett mer exakt svar. Men är det för jakt så är det den blanketten, och är det för sprot- eller hobbyskytte så är det den blanketten. Om syftet är något annat än de två så finns det en tredje blankett för det.
Vid ansökan om vapentillstånd behövs utöver den blanketten pass eller ID samt militärpass, intyg över fullgjord civiltjänst, uppbådsintyg eller ett beslut om befrielse från tjänstgöring och intyg enligt användningssyftet för skjutvapnet.
Men oroa dig inte, om det är någonting som fattas så kommer du att ha möjlighet att komplettera.
Tessi