Hormonstörning?
15.09.2019
Hej!
Här sitter en smått orolig tjej som undrar över vad som riktigt pågår i kroppen just nu. Har haft mens i ca 5 år nu. Senaste året har jag börjat ha små mellanblödningar ungefär vid ägglossningens tidpunkt. De har pågått några dagar men alltid bara varit lite mörkare flytningar men som ändå kan uppfattas som blod.
Under den senaste månaden har det hänt massor av jobbiga saker i mitt liv som har gjort mig väldigt stressad och i mental obalans. (nämner i hemliga rutan några av de saker som hänt). Det jobbiga började hända just när jag fick min mens och märkte då att jag hade längre och mer mens än vanligt (brukar ändå blöda väldigt mycket och länge). Men efter mensen gick det några dagar och nu när jag ska ha ägglossning vet jag inte vad som hänt med min kropp. Jag har kraftiga mellanblödningar, som har hållit i sig i tre dagar nu och mitt humör är helt åt skogen. Jag känner mig irriterad och ledsen och övertänker allt. Men mest orolig är jag väl ändå över mina mellanblödningar. De är inte som vanlig mens utan de är som bruna med massa bruna klumpar i, och det är så mycket.
Kan det här bero på att jag är i någon sorts hormonell obalans just nu eller vad tror ni? Ska jag vänta och se om det fortsätter på det här viset eller borde jag kolla upp det? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.09.2019
Hej.
Jag är ledsen att du har haft det tungt, och jag har full förståelse för att din kropp är ur balans med allt som har hänt. Kroppen är ju inte en maskin, det skulle vara jättekonstigt om den fungerade helt felfritt då man psykiskt går igenom tunga saker. Så försök att ta han om dig själv och satsa på att samla krafter.
Jag tycker inte att det du skriver om dina mellanblödningar låter speciellt oroväckande, även om jag kan förstå att det också är både irriterande och psykiskt tungt. I sig är inte mellanblödningar onormalt, och som sagt inget konstigt alls med att kroppen reagerar avvikande då man är stressad eller ledsen. Om mellanblödningarna skulle fortsätta komma varje månad, och vara så rikliga så tycker jag att du kan ta upp saken på preventivrådgivningen, men jag tror inte att någonting är fel. Om du har haft oskyddat sex så att det finns risk för att du kan ha smittats av en könssjukdom så är det värt att kolla upp, men annars är det nog bara att försöka orka med det. P-piller skulle antagligen kunna hjälpa till att minska dina blödningar - men det är bara du själv som väljer om du vill äta dem eller inte.
Försök att sköta om dig själv. Jag vet att den perioden du går igenom just nu känns skitjobbig, men det kommer inte alltid att kännas så. Flera av de sakerna du skriver är sådana som räknas som "stora kriser", så inte konstigt att hela du reagerar. Var snäll med dig själv och ta en sak i taget.
Många kramar
Tessi