Bli modell
01.04.2023
Hej, jag har länge velat bli modell. Finns det möjligheter för detta i Österbotten? Vilka agenturer finns det? Det skulle behöva vara på svenska eller engelska. -

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.04.2023
Hej!
Vad roligt att du är intresserad av modellyrket! :)
Så vitt jag kan hitta så finns den närmaste modellskolan/agenturen i Seinäjoki, Pariss Models. Enligt deras hemsida ordnar de också castingtillfällen på olika ställen, t.ex i Vasa. Ifall du är osäker på din finska så går det säker bra att prata engelska med dem. Försök att inte fundera för mycket på språket, man brukar nog hitta sätt att förstå varandra.
Andra som ordnat kurser i Vasa är Fashion Model Agency, Clamps Studio, och Mallitoimisto Matiné. Sonja Karhulahti som äger sistnämnda är även modelltränare!  Du kan kontakta dessa och fråga om de kommer hålla kurser på svenska eller engelska i din region.
Det finns dock inte hemskt mycket jobb inom modellbranschen just i Österbotten, utan man behöver vara villig att resa en del.
Modelljobb får man bland annat genom att gå på castings, men det löns också att aktivt networka med folk i branschen/fotografer, så att man kanske blir påtänkt när de väl har något projekt. Castings är något som en agentur kan hjälpa en att hitta, jag länkar här till en av de större finländska och hur man söker till dem. Men det finns också flera andra, om man googlar på exempelvis ”Finnish model agency” och ”models finland” så hittar man.
Det löns att också gå på castings utomlands eftersom det är något begränsat vad man hittar i Finland. HÄR kan du läsa lite om hur castings fungerar.
Det finns också sidor som listar castings, exempelvis modelmanagement.com som är internationellt, och stagepool som är rikssvenskt. MEN, här ett varningens ord, när man själv går på castings och söker modelljobb utan agentur i ryggen så ska man vara väldigt försiktig och noga kolla upp den som söker modell, så att man inte blir lurad, eller i värsta fall dragen in i nåt farligt.
Som modell kommer du behöva en portfolio med bra bilder, helst professionellt tagna. Ett sätt att vänja sig stå framför kameran och bli bra på det samtidigt som du får en bra början till en portfolio är att göra något som kallas ”tfcd”-fotograferingar. Det är fotograferingar som funkar som ett samarbete, där varken modellen eller fotografen får betalt, istället får båda bilder och jobba med ett projekt som båda tycker känns givande. Det är så här som både modeller och fotografer kan utvecklas i början av karriären. Det finns en österbottnisk grupp på facebook som heter ”TFCD valokuvaajat & mallit Etelä-Pohjanmaa” dit jag föreslår att du kan gå med för att se vad det är frågan om. Det finns också en för hela landet som heter ”TFCD Valokuvaajat&Mallit”. I dessa grupper annonserar fotografer ut om de behöver en modell till nåt, och modellerna kan också annonsera ut att de har en fotoidé de vill förverkliga och fråga vem som skulle vilja fotografera. Här vill jag också igen säga ett varningens ord – var försiktig med vem du möter var om du är ensam, och kolla så att fotografen faktiskt verkar vara den hen utger sig för att vara. När du träffar någon för första gången kan det vara bra att ha med dig en kompis (kompisen kan sen fara efter en stund om du bedömer läget som lugnt och du är bekväm).
Sen vill jag också tillägga att i praktiken är modelljobb inte så glamoröst som det kan låta. Långa dagar och mycket bytande av kläder, och att det kan bli tungt fysiskt. Man måste också ha skinn på näsan eftersom man kan få höra mycket kommentarer om sin kropp, som inte alltid är positiva (oavsett hur man ser ut). Men det kan också vara väldigt roligt, och man får träffa mycket spännande folk och vara kreativ. :)
Jag tror att du helt kallt skall sammanställa ett mail som du kan skicka runt till olika agenturer och människor i branschen där du presenterar dig själv och hör efter om deras verksamhet. Det kostar ju ingenting att höra sig för och man vet aldrig vilka dörrar som kan öppnas.
HÄR kan du läsa om hur man undviker oseriösa agenturer.
Mvh, Kix